Skip to main content

Egenvårdsprogram

11. Distanskontakt som hjälp

För de flesta minskar talängslan vid distanskontakt. Det kan till exempel vara lättare att tala med läraren via ett videosamtal hemifrån än på plats i skolan.

På denna sida finns två övningar. Med hjälp av dem kan du öva på att tala med en person och/eller på en plats som gör dig nervös. Du kan göra båda övningarna eller välja den som passar dig bäst.

  • Börja med att öva på att delta i ett videosamtal med bekanta personer. På så sätt blir videosamtalet en bekant situation som du inte behöver vara så nervös inför.
  • Man kan även använda distanskontakt för att lära känna en ny person, såsom en ny lärare. Det kan vara lättare att tala med en ny person hemifrån.

Tips

Du kan tipsa din lärare om följande webbsida: Stöd till en elev med selektiv mutism.

Övning 11a: Videosamtal med en person som ger dig talängslan

Varför?

Du lär dig att våga samtala med någon som ökar din talängslan med hjälp av videosamtal.

Hur?

  1. Använd nervositetsmätaren för att ta reda på vilka du skulle vara beredd att öva med och hur högt poängantalet blir för var och en.
     
  2. Välj den person som du ger det lägsta poängantalet till. Kom överens om att öva med den här personen. Presentera den här övningen för hen och ordna ett videosamtal.
     
  3. Välj en plats där hemma för videosamtalet där du känner dig avslappnad. Bestäm ifall du vill ha kameran avstängd först eller bara delvis synas i bilden.
     
  4. Ifall samtalspartnern sitter rakt framför kameran och tittar in i den så kan din talängslan eventuellt öka. Det kan vara lättare ifall hen har ryggen vänd mot kameran eller sitter sidledes framför den. Berätta för din samtalspartner om du vill att hen ska placera sig framför kameran på ett visst sätt.
     
  5. Poängsätt nervositeten före och efter övningen. Ifall övningens svårighetsgrad legat på en lagom nivå så ska poängantalet vara lägre efter övningen än före den.

Övning 11b: Videosamtal på en plats som ger dig talängslan

Varför?

Du lär dig att våga samtala på en plats som ökar din talängslan med hjälp av videosamtal.

Hur?

Videosamtal kan utnyttjas för att uppmuntra dig att våga tala i ångestväckande situationer såsom i ett klassrum. Om du inte har talat i klassrummet tidigare kommer den här övningen att ge dig erfarenhet av att tala i klassen.

I övningen ringer du ett videosamtal från en plats som gör dig nervös till en person som du redan har lätt att tala med.

När övningen går smidigt med den här personen kan du utöka övningen genom att inkludera en person som du är nervös för att tala med. Du kan exempelvis be en lärare ansluta sig till samtalet via ett videosamtal.

Ta nervositetsmätaren till hjälp för att identifiera vem du vore minst nervös att tala med.

Kom ihåg

Det kan vara lättare att våga tala ifall man kan delta i samtalet på distans från en trygg plats, såsom hemifrån.

Du kan reglera hur nervös och utsatt du känner dig genom att till exempel stänga av kameran eller bara vara delvis framför kameran.

Din samtalspartner kan även försöka undvika att se rakt in i kameran, exempelvis genom att sitta vänd åt sidan eller längre bort från kameran.