Skip to main content

Egenvårdsprogram

Hur behandlas psykisk ohälsa hos barn och unga?

Problem i barns och ungas utveckling och psykiska hälsa hanteras främst genom psykosociala behandlingar. Det är behandlingar som riktar sig mot barnets agerande eller miljö, och som genomförs tillsammans med barnet och dess familj och närmaste krets.

Hur ser vården ut? 

Först kartläggs och bedöms barnets och familjens situation på ett mångsidigt sätt. Bedömningen kan omfatta möten med och undersökningar utförda av olika yrkespersoner. Utifrån bedömningen utarbetas en vårdplan. 

De behandlingsformer som väljs bestäms utifrån barnets och familjens situation.  

Grunden för vården av ett barn är samarbete med barnets närstående vuxna och närmaste omgivning.  Ju yngre barn det handlar om, desto större roll spelar arbetet med föräldrarna. 

Familjen är delaktig i vården  

Att behandla psykisk ohälsa hos barn eller unga kräver att hela familjen är delaktig. Utöver föräldrarna är det även viktigt att andra närstående i barnets vardag, såsom syskon eller mor- och farföräldrar, deltar i vården. Stöd från familjen är en förutsättning för att barnets symtom ska lindras.    

Att föräldrarna har en positiv inställning till och ett positivt engagemang för vården ökar barnets vilja att delta i vårdbesök. Att föräldrarna är tillräckligt samspelta i vad som är bra för barnet främjar barnets tillfrisknande.  

När familjen deltar i vården går det lättare att öva på nya färdigheter i olika vardagssituationer. En förälder kan signalera till ett barn hur värdefullt det är att öva på färdigheter. Hen kan uppmuntra och inspirera barnet att använda sina färdigheter. 

Föräldrarnas deltagande i vården av ungdomar 

Det är även viktigt att föräldrar deltar vid vård av ungdomar, även om föräldrarna inte är med på varje vårdbesök. Det är inte alltid som föräldern kan bli en del av vården. En ung person kan om hen vill låta bli att berätta om vården för sina föräldrar.  

Näromgivningen är en del av vården 

Utöver familjen kan även barnets eller ungdomens övriga näromgivning vara ett viktigt stöd. Skolan eller småbarnspedagogiken utgör en central uppväxtmiljö för barnet.  

Man kan främja vården i skolan och i fritidsintressen genom att ha ett accepterande klimat och genom att reglera belastning. I skolan kan man vid behov ordna med stödåtgärder för barn eller unga med symtom genom flexibla lösningar, till exempel genom att låta barnet studera i sin egen takt. 

Kom ihåg

I alla vårdformer är det viktigt att föräldrarna aktivt deltar i vården av barnet eller ungdomen. Att arbeta med föräldrar är alltid en del av att vårda ett barn. 

Vården omfattar ofta även samarbete med barnets övriga närmiljö, såsom dagvården eller skolan.  

I vården söker man tillsammans mer förståelse och metoder för att stödja barnets utveckling och uppväxt samt för att övervinna problemen.   

Vården kan beroende på familjens situation utföras hos professionell personal, hemma, i dagvården eller på skolan. Vården kan innebära arbete som sker mer sällan eller intensivt och är skräddarsytt utifrån barnets och familjens behov.