Egenvårdsprogram
3. Skadliga tankar
Tankar är som mentala bilder eller en inre röst som pratar med dig. Tankarna styr vilka tolkningar du gör av situationer. Tankar kan vara automatiska, och då märker man inte ens vilken effekt de har.
Tankar kan vara skadliga, om de inte motsvarar verkligheten eller om de är negativa. Till exempel blir man nedslagen av tanken “det här kommer aldrig att gå”. Tanken “jag lär mig hela tiden, även om det är svårt” får samma situation att kännas mer hoppfull.
Skadliga tankar är nedslående
Skadliga tankar är ofta absoluta och svartvita. De kan till exempel börja med “aldrig”, “alltid” eller “måste”.
Skadliga tankar kan sänka sinnesstämningen och göra det svårare att agera. De kan göra en nedslagen och få hinder att kännas större.
I en familj delas ofta skadliga tankar. När problemen har pågått under lång tid kan de negativa tankarna tillta. Då är det svårt att ingjuta mod i ett barn eller stärka hoppfullheten inför framtiden.
Genom att identifiera och utmana de skadliga tankarna går det att få till en förändring.
Utmana skadliga tankar
Man kan lära sig att utmana skadliga tankar genom att komma på alternativa tankar som man kan tänka i stället. Genom att komma på alternativa tankar övar du på att byta perspektiv.
När man har alternativa tankar som är flexibla, hoppfulla och uppmuntrande så mår man bättre och det blir lättare att agera.
Exempel
Fundera på hur ett nytt perspektiv skulle påverka din sinnesstämning och ditt agerande i den här situationen.
Situation: En lärare uppmanade oss att söka hjälp utifrån.
- Skadlig tanke: “Hen tycker att vi har misslyckats som föräldrar.”
- Alternativ tanke: “Hen vill hjälpa oss. Alla behöver hjälp ibland.
Övning: Skadliga tankar
Varför?
Du identifierar skadliga tankar som du har och utmanar hur användbara de är.
Hur?
Denna övning består av två delar.
Läs exempel på skadliga tankar här nedan. Om du känner igen att du har en motsvarande skadlig tanke ska du skriva ner den i svarsfältet.
I övningens andra del funderar du på alternativa tankar i stället för de skadliga tankar du har identifierat med hjälp av stödfrågorna.
1. Kan du känna igen några av följande skadliga tankar?
Om du känner igen dem ska du skriva ner det i svarsfältet.
Selektiv observation
T.ex. "Jag pratade länge med mitt barn om att hen både i tisdags och i fredags glömde att ta hem en del böcker från skolan som hen behövde. Jag gav inte någon positiv respons för att hen hade tagit med nödvändiga läromedel de andra dagarna i veckan."
2. Utforska dina skadliga tankar, en i taget, med hjälp av följande frågor
Exemplen handlar om tanken “barn ska inte ifrågasätta anvisningar från föräldrar”.
Skriv ner en alternativ tanke till den skadliga tanke du har identifierat
Selektiv observation
T.ex. "Jag borde uppmärksamma även de gånger mitt barn kommer ihåg att sköta sina skolsaker. Oftast lyckas hen ändå med det."