Skip to main content

Egenvårdsprogram

10. Färdigheter i interaktion

Med hjälp av följande övningar lär du dig att beskriva för någon annan vad du tänker, känner, vill och önskar i situationen. Nedan följer tre övningar.

När känslorna är starka, blir tankarna smalspåriga och det blir svårare att uttrycka sig. Ett starkt känslotillstånd provocerar lätt till fördömande tankar, vilket kan leda till att man beskyller och stämplar andra, fattar snabba beslut samt försvarar sig.

Att beskriva dina känslor hjälper andra att förstå dig

Att beskriva dina känslor och tankar gör att du uttrycker dig mera exakt. Ju mer du beskriver, desto lättare blir det för mottagaren att höra vad du säger. När mottagaren förstår dig behöver hen nödvändigtvis inte försvara sig. 

Föreställ dig till exempel en situation då en närstående skriker till dig: “Åh, du är en idiot!” Hur skulle du reagera? 

En sådan kritisk anklagelse beskriver inte vad som hänt mellan er. Tänk om din närstående istället för att beskylla dig skulle beskriva saken: "Jag blir så irriterad när du inte lyssnar på mig utan att avbryta. Jag tycker att det är verkligt sårande.” Skulle det vara lättare att ta emot meddelandet?

Vad vill du uppnå i situationen?

När du interagerar med någon och det börjar hetta till, stanna upp för ett ögonblick och ta en timeout. Fundera på vad du har som mål i situationen. Är det din primära avsikt att få saken ur världen, att bevara en mänsklig relation eller bevara din självrespekt? 

I en effektiv interaktion ingår alla dessa delfaktorer med olika betoning.

Att undersöka målen med interaktion

Varje interaktionssituation innehåller tre mål: vi vill få ett ärende skött, samt bevara den mänskliga relationen och vår självrespekt. Olika mål framhävs i olika situationer. 

Övning: Utmaningar med interaktion

Varför?

Du känner igen dina egna utmaningar i interaktionssituationer.

Hur?

Nedan finns en lista på saker som gör det svårare att klara sig i interaktionssituationer. Markera de saker du känner igen hos dig själv.

Loading ...

Validering som färdighet i interaktion

Att validera sig själv och andra, det vill säga att ta sig själv och andra på allvar och uttrycka förståelse för den andres känsla, är en av de viktigaste sociala kompetenserna. När man är medveten om sina egna tankar, känslor, behov och önskemål kan man ta sig själv på allvar. Följande tanke är ett exempel på detta: ”Jag erkänner att jag blev besviken när han ställde in vårt möte som jag hade väntat på. Jag känner mig besviken och får känna av det så länge det varar." 

När man känner igen hur man mår, kan man tydligare och mer exakt beskriva sina egna känslor och tankar även för andra. Ju mer exakt man kan berätta vad som har orsakat reaktionen och hur den känns, desto lättare är det för den andra personen att förstå dessa reaktioner. Det är särskilt viktigt att sträva efter att hitta den primära känslan.

Validering i praktiken

När den andra berättar om sina tankar och känslor, kan du validera honom eller henne genom:

  • att lyssna aktivt
  • att kommunicera utan ord, det vill säga till exempel ta ögonkontakt, koncentrera dig, vara intresserad
  • att ställa följdfrågor
  • uttrycka din förståelse för den andra personens känslor och tankar
  • att upprepa vad den andra personen har sagt
  • att reagera på den andras beteende så att du visar empati och att du bryr dig om den andra

Övning: Validering av någon annan

Varför?

Du lär dig att identifiera valideringsmetoder som fungerar för dig i interaktionssituationer.

Hur?

Sträva efter att validera den andra parten i följande interaktionssituationer. Observera hur situationen utvecklas och skriv ner dina observationer.

Hur validerade du den andra parten och vad var följden av det?

Loading ...

Övning: Mina interaktionsmålsättningar

Varför?

Du lär dig att känna igen dina egna interaktionsfärdigheter och vet vilken av dem som tjänar dig bäst. Du vet också vilka färdigheter du skulle vilja öva mer på.

Hur?

Svara på frågorna i uppgiften antingen genom att skriva eller fundera.

Loading ...