Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

4. Kuvaohjaus

ADHD:n voi liittyä vaikeutta hahmottaa aikaa tai ohjata omaa toimintaa. Toiminnasta toiseen siirtyminen voi olla vaikeaa.

Kuvaohjauksella tarkoitetaan sitä, että toiminnan järjestys esitetään kuvien avulla. Kuvat voivat olla piirrettyjä tai valokuvia. Ne laitetaan toimintajärjestyksessä esimerkiksi peräkkäin tai päällekkäin. 

Kuvaohjausta käytetään sanallisen ohjauksen lisänä.

Kuvia kannattaa käyttää rutiinien apuna myös kotona. Kuvallinen päiväjärjestys auttaa lasta hahmottamaan mitä tapahtuu ja missä järjestyksessä.

Kuvat tukevat siirtymätilanteissa

Lapsen päivä koostuu toistuvista rutiineista. Esimerkiksi aamutoimiin sisältyy monta siirtymää toiminnasta toiseen, kuten pukeminen, aamupalan syöminen, hampaiden pesu ja päiväkotiin tai kouluun lähtö.

Siirtymätilanteet aiheuttavat usein haasteita arjessa.

Lapsen voi olla vaikea lopettaa mieluista leikkiä ja siirtyä pukemaan tai tulla syömään. Lapsi voi ikään kuin jumiutua senhetkiseen toimintaan, tilanteeseen tai asiaan. Tällöin uuteen toimintaan siirtyminen on vaikeaa.

Siirtymiä voi helpottaa jäsentämällä tilanteita selkeämmiksi esimerkiksi kuvallisen päiväjärjestyksen avulla. Silloin lapsen on helpompi huomata ja käsittää, mitä tapahtuu, mitä häneltä vaaditaan ja kuinka kauan jokin toiminta kestää.

Harjoitus: Ota kuvaohjaus käyttöön

Miksi?

Opit käyttämään kuvaohjausta osana arkea.

Parannat lapsen omaa toimintakykyä arjen rutiineissa. Toiminnat sujuvoittuvat ja lapsi kokee onnistumisen tunteita.

Miten?

Kuvaohjausta kannattaa harjoitella yhteen asiaan päivittäin ainakin kahden viikon ajan. Ensimmäisinä päivinä katso lapsen kanssa kuvia yhdessä ja käytä sanallista ohjausta kuvien lisänä. Pikkuhiljaa ohjaa lapsi katsomaan kuvista, mitä pitikään tehdä seuraavaksi. 

Kannusta ja kehu lasta onnistumisista.

Käyttöönotto

Valitse tilanne, johon kuvat otetaan käyttöön. Voit käyttää kuvia joko päivä- tai viikkojärjestyksen luomiseen tai jonkin yksittäisen rutiinin harjoitteluun.

Esimerkiksi iltatoimet:

  • Päätä, mitä vaiheita tilanteeseen kuuluu. Esimerkiksi iltapala, suihkussa käynti, hampaiden pesu, yöpuvun laitto, iltasatu.
  • Piirrä tai tulosta jokaista toimintaa kuvaava kuva. Valmiita kuvia löydät myös harjoituksen lopusta tulostettavana pdf:nä.
  • Kiinnitä kuvat oikeassa järjestyksessä esimerkiksi lapsen huoneen seinään.
  • Kun ohjaat lasta, näytä samalla kuva ohjattavasta asiasta. Näytä hampaiden pesu -kuvaa, kun ohjaat lasta hampaiden pesulle.
  • Kannusta lasta myös seuraamaan omaa etenemistään kuvien kautta. ”Katso, nyt olet tehnyt jo nämä kaksi osaa, hyvä! Enää nuo kaksi jäljellä. Mitä teet seuraavaksi?”
  • Jokaisen suoritetun vaiheen jälkeen käännä kuva nurinpäin.
  • Kehu lasta kuvaohjauksen käyttöönoton harjoittelusta ja auta lasta huomaamaan kuvaohjauksen hyödyt. ”Hienoa, että olet harjoitellut iltatoimikuvien käyttöä! Olen huomannut, että sinun iltatoimesi sujuvat tosi hienosti.”
  • Käytä kuvia osana arjen rutiineja. Kun harjoittelu on tuottanut tulosta ja kuvia ei enää yhteen asiaan tarvita, voit valita toisen harjoiteltavan rutiinin.

Muista

Kuvia ei käytetä siksi, ettei lapsi ymmärtäisi puhetta, vaan tukemaan lapsen toiminnanohjausta. Kuvaohjaus voi auttaa lasta toimimaan arjen tilanteissa. Kuvaohjaus hyödyttää kaikkia lapsia.

Kuvat voi tulostaa tai piirtää itse. Kuvia voi tulostaa esimerkiksi kirjastoissa.