Omahoito-ohjelma
Mistä ADHD johtuu?
Aivojen toiminnan erilaisuus
ADHD:ssa tarkkaavuutta, aktiivisuutta ja impulssikontrollia säätelevät aivoalueet toimivat eri tavalla kuin ihmisillä keskimäärin. Myös näiden aivoalueiden keskinäinen viestinvälitys on erilaista.
- Välittäjäaineista suurin merkitys on dopamiinin ja noradrenaliinin toiminnalla. Niiden pitoisuus hermosolujen välisessä liitoksessa on keskimääräistä vähäisempi. Tällöin viesti ei siirry hermosolusta toiseen riittävän tehokkaasti. Tämä aiheuttaa tarkkaamattomuutta, yli- tai aliaktiivisuutta ja impulsiivisuutta.
- Mielihyväjärjestelmän toiminnassa on myös erilaisuutta. Aivojen aktiivisuuden ylläpitämiseksi tarvitaan enemmän mielihyväkokemuksia. Tämä aiheuttaa sen, että ADHD-oireinen ihminen saattaa tehdä valintoja mielihyvä edellä, eikä välttämättä puntaroi niiden seurauksia.
Perimän vaikutus
Perimä vaikuttaa ADHD:n kehitykseen, mutta ADHD ei johdu yksittäisestä geenistä tai geenin toiminnan poikkeavuudesta. Usein kyse on useiden ADHD:lle altistavien geenien tai geenialueiden toiminnasta.
Ympäristö muokkaa aina sitä, miten perimä ilmenee. Ympäristö vaikuttaa siis myös ADHD-oireiden ilmenemiseen.
Perimän katsotaan selittävän kaikista ADHD-tapauksista noin 70–80 prosenttia. On tavallista, että ADHD on sekä lapsella että jollakin lähisukulaisella.
Muita vaikuttavia tekijöitä
Myös muilla aivojen toimintaan ja kehittymiseen vaikuttavilla tapahtumilla ja sairauksilla voi olla merkitystä ADHD:n synnyssä. Tällaisia ovat esimerkiksi
• raskauden ja synnytyksen aikaiset komplikaatiot
• pään alueen vammat sekä jotkin sairaudet, kuten epilepsia
• äidin tupakointi tai päihteiden käyttö raskauden aikana
• syntyminen hyvin ennenaikaisena
• huomattava pienipainoisuus syntyessä
Kasvuympäristö ja olosuhteet vaikuttavat ADHD-oireisiin
Ympäristön ominaisuudet voivat lisätä tai vähentää ADHD-oireiden aiheuttamaa haittaa
Oireita voivat voimistaa esimerkiksi:
- häiriötekijät, esimerkiksi äänet, ylimääräiset ärsykkeet, rauhattomuus
- suuri ryhmäkoko koulussa tai harrastuksessa
- vapaamuotoinen tilanne, kuten välitunnit koulussa
- yleisesti koko ryhmälle annetut ohjeet
- monimutkaiset ohjeet
- pitkäkestoinen, ponnistelua vaativa työskentely
- toistuva, tylsäksi tai vaikeaksi koettu tekeminen
- palautteen saaminen vasta tekemisen päätyttyä
- useat yhtäaikaiset, huomiota vaativat asiat
- vaatimus paikoillaanolosta
- fyysinen epämukavuus, esimerkiksi nälkä, kuuma, kylmä, kipu
- psyykkinen epämukavuus, esimerkiksi väsymys, jännitys, pitkä odottaminen
Oireita lievittävät:
- rauhallinen ympäristö
- aikuisten johdonmukainen toiminta
- aistiärsykkeitä vähentävien välineiden käyttö, esimerkiksi kuulosuojaimet
- pieni ryhmä, kahdenkeskisyys
- ohjattu tilanne
- ohjeiden antaminen lapselle suoraan
- lyhyet, vaihe kerrallaan annetut ohjeet
- työskentely yksi asia kerrallaan
- taukojen pitäminen toiminnassa
- mielenkiintoinen tekeminen, hyvä motivaatio
- välitön, kannustava palaute
- vireystilan säätelyä helpottavat olosuhteet, kuten mahdollisuus liikehtiä tai pitää lepohetki
- salliva, rauhoittumista tukeva ilmapiiri
Muista
ADHD on kehityksellinen aivojen toimintahäiriö, jonka synnyssä perimällä on suuri merkitys.
Olosuhteisiin vaikuttamalla voidaan vaikuttaa oireiden voimakkuuteen.