Omahoito-ohjelma
1. MISTÄ ON KYSE?
Lapsen vauhdikkuus, lyhytjänteisyys ja asioiden unohtelu voivat joskus huolettaa vanhempia. Kyse voi olla lapsen luonteenomaisesta käyttäytymistavasta, temperamentista tai kulttuurisista tekijöistä.
Lievät ja ohimenevät oireet eivät vaadi tarkempia tutkimuksia. Lapsen toimintakykyä kuitenkin voi ja kannattaa tukea erilaisilla menetelmillä.
Saat tässä omahoito-ohjelmassa vinkkejä ja keinoja arkea haittaavien oireiden vähentämiseksi. Nämä menetelmät soveltuvat sekä ADHD-piirteiden että diagnosoidun ADHD:n oireiden aiheuttaman haitan lieventämiseen.
Miten ADHD voi näkyä?
Keskittymisvaikeudet, impulsiivisuus ja levottomuus voivat merkittävästi haastaa lapsen toimintakykyä. Jos oireita esiintyy pitkäkestoisesti ja useammassa ympäristössä, eivätkä ne selity muilla syillä, saattaa kyseessä olla ADHD.
Arkea haittaavat ADHD-oireet
ADHD:n oireet voivat näkyä lapsen arjessa esimerkiksi siten, että lapsi:
- ei muista ohjeita
- jättää tekemiset usein kesken
- kiinnittää huomiota epäolennaiseen
- keskittyy ponnistelua vaativiin tehtäviin vain hetkeksi
- välttelee keskittymistä tai paikallaan oloa vaativia tilanteita, kuten läksyjen tekoa
- on häiriöherkkä
- tarvitsee muistuttelua tai aikuisen tukea asioiden edistämiseen
- tekee huolimattomuusvirheitä
- kadottaa tavaroitaan
- jumiutuu
- ei vaikuta kuuntelevan
- unohtelee asioita
- uppoutuu kiinnostavien tekemisten äärelle
- ei huomaa ajankulua
- itselle mieluisen tekemisen lopettaminen on tavanomaista vaikeampaa
Usein lapsen sosiaaliset taidot ja tunnetaidot kypsyvät hitaasti. Tällöin vaikeuksia voi ilmetä
- kaverisuhteissa, esimerkiksi ystävystyminen, kaverisuhteiden ylläpitäminen
- leikkitilanteissa, esimerkiksi leikeistä sopiminen, niissä pysyminen, ristiriitojen sopiminen
- tunteiden säätelyssä, esimerkiksi raivokohtaukset, jumiutuminen
- pettymysten ja muutosten sietämisessä
Miten ADHD todetaan?
ADHD on kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö, jonka toteaa lääkäri. ADHD-tutkimuksessa selvitellään laajasti lapsen toimintakykyä sekä kasvuun ja kehitykseen liittyviä asioita.
ADHD-tutkimuksiin ohjaudutaan tyypillisesti lastenneuvolan, perheneuvonnan tai kouluterveydenhuollon kautta.
Tutkimusten tavoitteena on selvittää, mistä lapsen tai nuoren oireilussa on kyse. Samalla voidaan poissulkea muut mahdolliset syyt arjen ongelmiin.
Millaiset tutkimukset ovat?
Selvittelyt tehdään tavallisesti perheen, terveydenhuollon ja päivähoidon tai koulun henkilökunnan kanssa yhteistyönä. On tärkeää saada havaintoja lapsen toimintakyvystä eri ympäristöissä.
Diagnostiseen arviointiin tarvitaan laaja ja huolellinen selvittely. Siinä otetaan huomioon myös mahdolliset muut samanaikaiset häiriöt.
Arvio voi sisältää yksilöllisesti monenlaisia tutkimuksia. Tämän vuoksi se voi vaatia useita tapaamisia ja pitkän ajan.
Tarvitseeko lapsi diagnoosin omahoitoa varten?
On hyvä ottaa käyttöön yksilöllisiä keinoja arkea haittaavien oireiden vähentämiseksi. Voit hyödyntää tämän omahoito-ohjelman työkaluja, vaikka lapsellasi olisi ADHD-tutkimukset kesken.
Miten ADHD:a hoidetaan?
ADHD:n hoidossa on kyse niiden oireiden hallinnasta, jotka heikentävät lapsen toimintakykyä kotona ja päiväkodissa tai koulussa.
Arkea haittaavia ADHD oireita voidaan lievittää tehokkaasti
- ympäristön muutoksilla
- lapsen arjen jäsentämisellä
- oireiden hallinnan taitoja harjoittelemalla
- lapsen toimintaa ohjaamalla.
Hankalat oireet voivat vaikeuttaa arjessa ja sosiaalisissa tilanteissa toimimista. Toimintakykyä tukevilla keinoilla on yleensä iso vaikutus lapsen onnistumisiin, elämänlaatuun ja tulevaisuuteen.
ADHD-oireisella lapsella voi olla tilanteita, joissa oireita ei ole havaittavissa tai niistä ei ole haittaa. Oireet, jotka tietyssä tilanteessa ovat haitaksi, voivat toisessa tilanteessa olla vahvuus ja voimavara.