Omahoito-ohjelma
6. Palkintotaulukko käyttöön
Palkintotaulukko
Palkintotaulukko on tehokas ja konkreettinen keino vahvistaa lapsen motivaatiota uuden taidon harjoittelussa.
Harjoittelusta annetaan pisteitä ja palkintoja kuvallisen taulukon avulla. Taulukkoon kirjoitetaan palkinnot ja niihin vaadittavat pisteet etukäteen. Näin lapsi voi seurata edistymistään.
Palkintotaulukko tuo konkreettisesti näkyväksi sen, että lapsi edistyy harjoittelussa.
Varmista lapsen onnistuminen
Palkintotaulukon käyttö kannattaa aloittaa sellaisen taidon harjoittelusta, jossa lapsi varmasti onnistuu. Lapselle haastavampia taitoja voi harjoitella, kun ensin on kertynyt onnistumisen kokemuksia.
Ansaittuja pisteitä ja palkintoja ei koskaan oteta pois. Pisteisiin ja palkintoihin ei saa vaikuttaa se, jos lapsella on saman päivän aikana negatiivista käyttäytymistä.
Katso videolta (2:59) näytelty esimerkki, miten palkintotaulukon voi ottaa käyttöön.
Mitkä ovat sopivia palkintoja?
Palkinnot voivat olla yhdessäoloa, kokemuksia tai tavaroita. Niiden ei tarvitse olla suuria tai kalliita.
Pienet palkinnot toimivat hyvin. Niitä voi antaa useammin ja aina, kun käytöstä halutaan vahvistaa.
Harjoitus: Palkintotaulukon käyttö
Miksi?
Motivoit lasta harjoittelemaan uutta taitoa, ja opit antamaan positiivista huomiota myönteisestä käytöksestä.
Miten?
Tehkää palkkiotaulu, johon voi kirjoittaa 3–5 tavoitetta ja laittaa merkkejä onnistumisista. Voitte halutessanne käyttää myös valmista pohjaa (pdf alla).
Muotoilkaa tavoite eli opeteltava taito selkeästi ja yksinkertaisesti.
Esimerkiksi
- Kun herään aamulla, puen vaatteet tuolilta päälleni itse.
- Otan jääkaapista valmiin välipalan, kun tulen kotiin.
- Pesen kädet ennen kuin tulen ruokapöytään.
- Vien repun koulun jälkeen omaan huoneeseeni.
Tavoitteen on oltava sen verran helppo, että uskot lapsen selviytyvän siitä. Jos tehtävä tuntuu lapsesta liian vaikealta, hänen on hankala motivoitua siihen. Varmista, että lapsi ymmärtää, miksi tavoite/tekeminen on tärkeä.
Valitkaa lapselle mieluinen tapa, jolla merkitsette kerrat, jolloin lapsi on saavuttanut tavoitteen. Merkinnän voi tehdä esimerkiksi tarralla, magneetilla tai piirtämällä jonkin kuvion.
Sopikaa viikko kerrallaan, kuinka monesta onnistumisesta lapsi saa palkinnon. Sopiva määrä on 3–5 onnistumista.
Sopikaa palkinnoksi esimerkiksi yhteistä mukavaa tekemistä. Lapsen on hyvä olla mukana pohtimassa palkintoa. Palkinnon ei ole tarkoitus olla iso tai kallis.
Yhtä taitoa harjoitellaan, kunnes se alkaa selvästi sujua. Tarvittaessa voidaan harjoitella useampi viikko. Harjoittelun ajan lasta palkitaan sovitusti.
Lapsi voi tarvita aluksi muistuttelua ja sanallista kannustamista. Kehu lasta jokaisesta onnistumisesta, jotta motivaatio säilyy.
Muista
Lasta voi motivoida uuden harjoittelemiseen kannustamalla, palkitsemalla ja antamalla myönteistä palautetta.
Huomaa yrittäminen ja pienetkin edistysaskeleet. Anna jokaisesta vaiheesta myönteinen palaute lapselle.
Palkitseminen voi auttaa lasta motivoitumaan harjoitteluun ja tehdä harjoittelun tulokset näkyviksi.