Omahoito-ohjelma
Miten ADHD vaikuttaa arkeen?
Kaveritaidot
ADHD-oireet voivat vaikuttaa lapsen kaverisuhteisiin monin tavoin. Esimerkiksi impulsiivisuus saattaa johtaa siihen, että lapsi keskeyttää muita, puhuu harkitsemattomasti tai toimii hetken mielijohteesta. Tämä voi aiheuttaa ristiriitoja kavereiden kanssa.
Keskittymiskyvyn haasteet voivat vaikeuttaa keskustelujen seuraamista tai sääntöjä leikeissä. Se saattaa hämmentää toisia lapsia.
Osalle ADHD-oireisista lapsista voi olla vaikeaa saada kavereita ja ylläpitää ystävyyssuhteita.
ADHD-oireet voivat myös hidastaa kaveritaitojen kehittymistä ikätasoisella tavalla. Lapsi voi olla tavallista helpommin houkuteltavissa sopimattomiin tekemisiin, koska ei tule ajatelleeksi seurauksia. Lasta saatetaan kiusata tai hän saattaa kiusata muita.
Tunnetaidot
ADHD voi vaikuttaa lapsen tunnetaitojen kehitykseen. Lapsella voi olla haasteita erityisesti tunteiden tunnistamisessa ja niiden säätelyssä. ADHD voi lisätä impulsiivista käyttäytymistä. Tunne voi viritä nopeasti ja voimakkaana eikä lapsi pysty silloin hallitsemaan käyttäytymistään.
Tunnetaitoja voi harjoitella. Lapsi tarvitsee usein aikuisen tukea tunnetaitojen harjoitteluun enemmän kuin muut samanikäiset.
Itsetunto
ADHD-oireet voivat aiheuttaa vaikeuksia suoriutua erilaisista tehtävistä koulussa tai muussa toiminnassa. Toistuvat epäonnistumiset voivat vaikuttaa lapsen minäkuvaan eli siihen, miten hän luottaa omiin kykyihinsä ja taitoihinsa.
Lapsi saattaa joutua kuulemaan muita enemmän moitteita ja negatiivista palautetta tekemisistään. Hän voi myös kokea, ettei pysty tai osaa toimia aikuisten toivomalla tavalla. Tämä voi vaikuttaa hänen itsetuntoonsa. Lapsi saattaa alkaa ajatella itsestään negatiivisesti tai alkaa kokea, että hän ei ole tarpeeksi hyvä.
Lapsi saattaa vertailla itseään muihin, erityisesti niihin, joilla ei ole ADHD:tä. Tämä vertailu voi vahvistaa negatiivista käsitystä itsestä ja heikentää itsetuntoa.
On tärkeää tukea lapsen itsetuntoa, jotta hän ei unohda vahvuuksiaan ja keskity vain ongelmia aiheuttaviin piirteisiinsä.
Koulunkäynti
ADHD-oireet voivat näkyä päiväkodissa ja koulussa siten, että lapsen on hankalaa noudattaa sääntöjä ja ohjeita. Myös tehtävien ja läksyjen tekemisessä voi olla ongelmia. Oireet häiritsevät tehtävistä suoriutumista sekä ryhmässä toimimista.
Lapsi hyötyy päivähoidossa ja koulussa pitkäjänteisesti toteutetuista tukitoimista. Usein sekä kotona että koulussa on hyötyä samankaltaisista menetelmistä. Kotona on tärkeää auttaa lasta läksyjen tekemisessä ja tukea lasta koulunkäynnissä.
Koska ADHD-oireet tyypillisesti jatkuvat läpi päiväkoti- ja kouluiän, on tukitoimet ja lapsen toimintakyvyn tukeminen suunniteltava pitkäjänteisesti. Pedagogisten tukitoimien suunnittelu on koulun vastuulla, mutta vanhempien havainnot lasta auttavista keinoista ovat siinä hyödyksi.
Jatkuvuuden takaamiseksi on huolehdittava tiedonkulusta. Näin tiedot vaikeuksista ja toimiviksi havaituista ratkaisuista siirtyvät esimerkiksi koulun vaihdosten tai opettajan vaihtumisen yhteydessä. Kodin ja päiväkodin tai koulun välinen yhteistyö on tärkeää.