Omahoito-ohjelma
1. Toimintakyvyn tukeminen
Stressi laskee toimintakykyä
ADHD vaikuttaa lapsen itsesäätelytaitoihin. Lapsella voi olla vaikeutta säädellä toimintaansa. Lapsi voi kuormittua sisäisistä tai ulkoisista tekijöistä. Liiallinen kuormittuneisuus voi näkyä ärtyvyytenä, kiukutteluna, tuskaisuutena tai levottomuutena. Se laskee lapsen toimintakykyä.
Myös mukavien asioiden odottaminen ja tekeminen voi olla kuormittavaa ja jännittävää.
Kuormittavia tekijöitä
Kuormittavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi
- uudet ympäristöt, tilanteet ja ihmiset
- muutokset ja yllätykset
- vaikeat tehtävät, joihin liittyy kokemus siitä, että ei osaa jotakin
- ponnistelua vaativat tehtävät, joihin liittyy kokemus siitä, että ei jaksa tai pysty johonkin
- odottaminen ja epäselvyys
- paikoillaan oleminen
- liiallinen touhuaminen
- häiritsevät aistimukset
- liiallinen pelaaminen tai paikallaan olo
- aikuisten ärtyneisyys tai kiukkuisuus
Kuormittavia tekijöitä voi vähentää tekemällä muutoksia ympäristössä ja opettamalla lasta hyödyntämään apuvälineitä.
Vähennä kuormitusta
On tärkeää, että opit tunnistamaan, mitkä asiat kuormittavat lastasi. Kun tunnistat kuormitustekijät, voit vähentää niitä muokkaamalla ympäristöä ja auttamalla lasta hankalissa tilanteissa.
Voit myös säädellä lapsen kuormitusta esimerkiksi ennakoimalla päivän kulkua ja varmistamalla, että lapsella on mahdollisuus riittävään lepoon.
ADHD-oireiden hankaloitumisessa voi olla taustalla kuormituksen lisääntyminen. Kuormituksen vähentäminen on tehokas tapa vähentää haittaavia oireita.
Harjoitus: Huomioi kuormittavat tekijät
Miksi?
Opitte tunnistamaan tekijöitä, jotka lisäävät tai vähentävät lapsen kokemaa kuormitusta.
Miten?
Pohtikaa yhdessä lapsen kanssa, millaiset asiat lisäävät hänen kuormitustaan arjessa. Lasta voi auttaa, jos kuormituksesta johtuvaa oloa kuvataan esimerkiksi väsyneeksi, kiukkuiseksi tai epämiellyttäväksi oloksi.
Voit käyttää keskustelun tukena seuraavia esimerkkejä:
- pitkät päivähoito- tai koulupäivät
- jatkuva touhuaminen
- yllätykset ja epäselvyys
- se, että asiat eivät mene, kuten haluaa
- se, että lapsi ei tiedä mitä häneltä odotetaan
- odottaminen tai jonottaminen
- liian vaikeat tehtävät esimerkiksi koulussa
- liian helpot tai tylsät tehtävät
- jännityksen tunne ja epävarmuus
- häiritsevät aistimukset, joita aiheuttavat esimerkiksi kirkkaat valot, äänet, tuoksut
Kuormitusta laskevia tekijöitä:
- tieto siitä, mitä tapahtuu seuraavaksi
- se, että lapsi tietää mitä häneltä odotetaan
- sopiva vaatimustaso eli lapselta ei vaadita liikaa eikä liian vähän
- omassa huoneessa oleminen
- hiljaisuus
- aikuisen huomio
- musiikin kuuntelu
- piirtäminen, värittäminen
- hieronta tai silittely
- tauon pitäminen
- aistimuksia vähentävät asiat, kuten huppu tai kuulosuojaimet
Ympäristön muokkaaminen
Voit tukea lapsen toimintakykyä ympäristöä muokkaamalla. Tutustu alla toimintakykyä tukeviin keinoihin.
Harjoitus: Ympäristön muokkaaminen
Miksi?
Muokkaat lapsen toimintaympäristöä lapsen toimintakykyä tukevaksi ja vähennät lapsen kokemaa kuormitusta.
Miten?
Yllä listattiin keinoja muokata ympäristöä toimintakykyä tukevaksi.
Valitse listasta teidän arkeenne sopivia keinoja ja ota ne käyttöön. Voit aloittaa muutamasta keinosta ja muokata ympäristöä lisää asteittain. Voit rastittaa alta, mitä keinoja voisitte kokeilla.
Palaa aina säännöllisesti arvioimaan, onko toimintaympäristön tuki riittävää lapsellesi. Tee tarvittaessa muutoksia.
Muista
ADHD oireiden hankaloitumisessa on usein taustalla kuormituksen lisääntyminen. Silloin tehokas tapa vähentää ADHD-oireita on purkaa lapsen kuormitusta.