Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Miten hillitä oireita?

ADHD-oireisella lapsella on usein vaikeuksia päivittäisissä toiminnoissa. Arjen tukitoimilla voidaan lievittää ADHD:n oireiden aiheuttamaa haittaa ja parantaa toimintakykyä. Vanhempi voi tehdä paljon lapsen oireiden hallitsemiseksi.

Arjen ensisijaisia tukitoimia ovat lapsen käyttäytymisen myönteinen ohjaaminen ja ympäristön muokkaaminen.

Lapsen toimintakykyä tukevia menetelmiä on tärkeää käyttää kotona, varhaiskasvatuksessa ja koulussa. Isommilla lapsilla koulun ja kodin toteuttamiin tukikeinoihin voidaan yhdistää myös lääkehoito.

Arjen keinot

Turvalliset aikuisen asettamat rajat ja kannustava ja positiivinen kasvatusote ovat lapselle hyväksi.

Arki kuntoon

ADHD-oireiden hallinnassa arjen perusasioilla, kuten aikuisen asettamalla säännöllisellä arkirytmillä, ravitsemuksella, riittävällä unella, sopivalla ruutuajalla ja säännöllisellä liikunnalla on keskeinen merkitys.

Liikunta vähentää lasten ADHD-oireita.

Käyttäytymisen ohjaaminen

Lapsen käyttäytymisen ohjaamisella autetaan lasta onnistumaan erilaisissa tilanteissa. Samoja keinoja lapsen tukemiseksi olisi hyvä käyttää johdonmukaisesti sekä kotona että päiväkodissa tai koulussa.

Lapsen käyttäytymisen ohjaamiseen kuuluvat muun muassa lapsen selkeä ohjaaminen sekä tulevien tapahtumien ennakointi.

Käyttäytymisen ohjaamisen periaatteita

  • anna lapselle lyhyet ja selkeät ohjeet
  • kerro lapselle mitä odotat hänen tekevän
  • opeta lapselle tarvittavia taitoja, kuten jonottamisen, odottamisen ja paikallaan istumisen taitoja
  • jaa toiminnat pienempiin osiin
  • palkitse lasta onnistumisista
  • Hyödynnä erilaisia toiminnanohjausta tukevia keinoja, kuten kuvallisia tai kirjoitettuja toimintaohjeita ja päiväjärjestystä. Kokeile myös kalenteria ja ajankulun konkreettisesti näyttävää kelloa (esim. Time timer). Ennakoi tulevia toimintoja kertomalla ne lapselle riittävän ajoissa.
  • Ohjaa lasta myönteisesti, vältä jatkuvaa kieltämistä. Mieti, miten saat kieltämisen sijasta ohjattua lasta toivottuun tekemiseen.

Ympäristön muokkaaminen

Lapsen ympäristöä on hyvä muokata sellaiseksi, että lapsen on helpompi säädellä toimintaansa.

Ympäristön muokkaamiseen kuuluvat esimerkiksi

  • Kiinnitä huomiota ympäristön selkeyteen ja siihen, miten se soveltuu haluttuun tekemiseen. Vähennä ärsykkeitä poistamalla ylimääräiset äänet ja virikkeet, esimerkiksi sulje televisio. Pidä tavarat omilla paikoillaan.
  • Käytä kuvallisia toimintaohjeita ja luo päiviin ja viikkoihin selkeä rakenne esimerkiksi kalenterin ja lukujärjestyksen avulla.
  • Salli keskittymistä parantavien välineiden käyttö, esimerkiksi piirtäminen kuuntelun aikana, sormeiluesineet ja stressilelut, jumppapallolla istuminen.

Tuki päivähoidossa ja koulussa

Vanhemman ja päivähoidon tai koulun välinen yhteistyö on erittäin tärkeää. Jos lapsella on kotona käytössä tukitoimia, on samoja hyvä käyttää myös päivähoidossa ja koulussa.

Lapsen kannalta on tärkeää, että aikuiset toimivat mahdollisimman johdonmukaisesti. Keskustele aktiivisesti päivähoidon tai koulun henkilökunnan kanssa lapsesi asioista. Kerro, mitkä tukitoimet kotona auttavat lasta oireiden hallinnassa.

Voit pyytää päivähoidosta tai koulusta huomioita siitä, mitkä tukikeinot ovat olleet hyödyllisiä.

Huomioi erityisesti vaihdokset

Hyvällä tiedonkululla voidaan varmistaa, että hyväksi havaitut tukitoimet siirtyvät lapsen ryhmän tai opettajan vaihtuessa. Tiedon kulun varmistaminen on tärkeää etenkin, kun lapsi siirtyy päivähoidosta esikouluun ja kouluun tai jos hän vaihtaa luokkaa.

Tiedonkulusta vastaavat opettajat ja vanhemmat yhteistyössä. Päiväkodissa tai koulussa tukitoimet on hyvä kirjata lasta koskeviin asiakirjoihin.

Pohtikaa tukitoimia

Lapselle pitää aloittaa tarvittavat tukitoimet, vaikkei ADHD-diagnoosia olisikaan tehty. Lasta auttavien tukimuotojen käyttämistä on jatkettava niin kauan kuin se on tarpeen.

Lapsen kasvaessa pitää tuen muotoa muokata tämän tarpeita vastaavaksi.

Yksilöllisen tarpeen mukaiset muut hoidot

ADHD-oireiden vähentämisessä ovat tärkeimpiä lapsen jokapäiväiseen arkeen vaikuttavat teot. Voi myös olla, että vanhempien ja päiväkodin tai koulun toteuttamat tukimuodot eivät yksinään riitä.

Tällöin perheen arjen tueksi voidaan yhdistää yksilöllisesti räätälöityjä hoito- ja kuntoutusmuotoja.

Tukea vanhemmuuteen ja ADHD-oireiden hallintaan

ADHD-lasten vanhemmille on tarjolla yksilö- ja ryhmämuotoisia vanhemmuustaito-ohjelmia. Ne antavat vanhemmille keinoja lapsen ohjaamiseen ja tukemiseen.

ADHD-oireiden haittaa arjessa voidaan vähentää myös erilaisten terapioiden ja valmennusmenetelmien avulla.

Hoitomuodot valitaan aina yksilöllisesti ja tarpeen mukaisesti. Myös lääkehoitoa voidaan käyttää osana muuta hoitoa.

Muista

Jokapäiväiset teot ovat tärkeitä ADHD-oireiden hallinnassa. Voit vanhempana auttaa lastasi onnistumaan ja saada arjen sujumaan helpommin.

Huolehdi, että lapsi

  • saa riittävästi unta
  • liikkuu päivittäin
  • syö terveellistä ravintoa

Arjessa tulee jäädä riittävästi aikaa sekä läksyille että leikille, kaverisuhteille ja vapaa-ajalle.

Pelaaminen

Rajoita tarvittaessa pelaamista tai muuta ruutuaikaa siten, että läksyt ja muut arjen asiat tulevat hoidetuksi ensin. Pelaaminen voi toimia palkintona onnistumisesta.

Älä anna lapsen pelata tai katsoa ikä- tai kehitystasolleen sopimattomia pelejä tai ohjelmia. Tutustu lapsen peleihin ja kunnioita ikärajoja.