Omahoito-ohjelma
2. Rutiinit ja ennakointi
Arki koostuu toistoista
Rutiinit luovat selkeyttä
Selkeät suunnitelmat ja säännölliset toistuvat asiat auttavat toimimaan paremmin. Kun päivässä on rutiineja, ei tarvitse ajatella niin paljon. Se tekee elämästä helpompaa.
Kaikki tarvitsevat järjestystä eri määrin. Jotkut tarvitsevat sitä enemmän kuin toiset. On tärkeää muistaa, että lapsillekin järjestys ja suunnitelmat ovat tärkeitä. Aikuiset voivat näyttää esimerkkiä.
Harjoitus: Luo rutiinit ja opi ennakoimaan
Miksi?
Luot arkeanne helpottavia rutiineja. Tällöin tarve ohjata lasta vähenee ja onnistumisen todennäköisyys lisääntyy.
Opit käyttämään arjessa ennakointia lapsen toiminnanohjauksen tukena.
Miten?
Valitse ensin yksi ennakoinnin väline, jota alat käyttämään arjessanne. Käytä menetelmää joka päivä ainakin kahden viikon ajan.
Tee harjoittelun aikana huomioita, miten lapsesi toiminta muuttuu menetelmän käytön avulla.
Ennakoinnin keinoja
Luo selkeät päivittäiset rutiinit ja aikataulut
Määrittele päivään esimerkiksi ruokailuajat, ulkoiluaika, leikki-/peliaika ja nukkumaanmenoaika. On hyvä, että päivittäiset rutiinit, esimerkiksi aamu- ja iltatoimet, toistuvat lähes samanlaisina joka päivä.
Arkea on hyvä suunnitella ainakin viikoksi eteenpäin. Se auttaa lasta hahmottamaan tulevien päivien tapahtumia.
Ota käyttöön ennakoinnin apuna visuaalisia menetelmiä
Käytä esimerkiksi viikkokalenteria, päiväkohtaista kuvaohjausta tai lukujärjestystä. Merkitse kalenteriin viikon tapahtumia, esimerkiksi herkkupäivä, siivouspäivä tai jokin meno.
Päivittäiset rutiinit on hyvä laittaa esille esimerkiksi kuvaohjauksen avulla. Voit tulostaa viikkokalenteripohjan harjoituksen lopusta.
Ota käyttöön visuaalinen ajastin, kuten Time Timer tai sovellus. Aseta ajastimeen lapsen näkyville esimerkiksi peliaika, läksyjen tekoaika tai aika ennen kauppaan lähtöä.
Ennakoi päivän tapahtumia lapselle sanoittamalla päivän kulkua
Käy lapsen kanssa aamuisin ja aina tarvittaessa läpi, mitä päivän aikana tapahtuu. Kerro lapselle, jos päivän aikana tapahtuu jotakin tavallisesta poikkeavaa.
Tarkista, että lapsi tietää seuraavat: Mitä tehdään? Missä? Milloin? Kuinka kauan? Kenen kanssa? Mitä seuraavaksi tapahtuu?
Ota käyttöön ensin – sitten ohjaus
Käytä sanaparia arjen tilanteissa lasta ohjatessa. Esimerkiksi: ”ensin syödään ja sitten voit pelata”, ”Tee ensin läksyt, sitten voit mennä kavereiden kanssa ulos.”
Muista
Ennakointi ja rutiinien luominen auttaa myös aikuista toimimaan arjessa.