Skip to main content

програма самодопомоги

5. Uskomusten tunnistaminen

Usko omiin taitoihin vaikuttaa sekä lapsen motivaatioon harjoitella että siihen, miten hän suoriutuu oppimistilanteissa.

Joskus lapsella voi olla käsitys, että uusien taitojen oppiminen on mahdotonta. Usko siihen, että voi oppia, syntyy toistuvista onnistumisen kokemuksista sekä hallinnan tunteesta.

Toistuvat onnistumisen ja hallinnan kokemukset sekä kannustus ja positiivinen palaute vahvistavat 

  • lapsen pystyvyyden kokemusta
  • tämän uskoa omiin taitoihinsa. 

Tämä puolestaan kannustaa lasta harjoittelemaan.

Omien vahvuuksien tunnistaminen voi auttaa lasta hahmottamaan, että aiemmasta harjoittelusta on ollut hyötyä. 

Nosta onnistumiset esiin

Lasten oppimiseen ja osaamiseen liittyviin uskomuksiin on mahdollista vaikuttaa konkreettisten huomioiden ja esimerkkien avulla. Harjoitellessa voit kertoa lapselle, että hän onnistui tehtävässä tai hän onnistui lukemaan tarkasti.

Onnistumiset ovat mahdollisia vain silloin, kun harjoitusten vaikeustaso on oikea. Kannattaa valita mieluummin hieman liian helppo kuin liian vaikea teksti. Vinkkejä oikean materiaalin valitsemiseen löydät sivulta 2.Lukemisen harjoittelu.

Tunnista uskomukset

Ennen taitoharjoittelua on hyvä tutustua lapsen omiin uskomuksiin hänen oppimisestaan.

Lapsen oppimiseen liittyvien uskomusten selvittäminen voi auttaa tunnistamaan, missä asioissa hän tarvitsee enemmän kannustusta ja myönteisiä kokemuksia.

Harjoitus: Uskomusten tunnistaminen

Miksi?

Tarkastelet

  1. minkälaisia uskomuksia ja ajatuksia lapsella liittyy lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen
  2. mitä vahvuuksia lapsella on
  3. millaisilla asioilla hänen oppimistaan voisi helpottaa

Voit samalla pohtia omia uskomuksiasi ja niiden mahdollisia vaikutuksia lapsen haasteisiin.

Miten?

Voitte vastata alla oleviin kysymyksiin tai osaan niistä yhdessä lapsesi kanssa. 

Harjoituksen voi tehdä  ennen luku- tai kirjoitustehtävää. Luku- tai kirjoitustehtävän  jälkeen on mahdollista palata lapsen vastauksiin ja tutkia pitivätkö ne paikkansa.

Harjoituksen avulla

  • autat lastasi tunnistamaan mahdollisesti oppimisen esteenä olevia uskomuksia ja ajatuksia
  • autat lastasi huomaamaan konkreettisten tilanteiden ja esimerkkien avulla omia onnistumisiaan
  • vahvistat lapsen uskoa omaan oppimiseen
Lukeminen: Mitä jo osaan? Mitä vielä harjoittelen?

Miettikää yhdessä, mitä lukemiseen tarvittavia taitoja lapsesi jo osaa, ja mitä hänen on vielä harjoiteltava.

Loading ...

Lukeminen: Jotta voisin oppia lukemaan paremmin, olisi tärkeää että…

Loading ...

Lukeminen: Minusta kivoja tapoja harjoitella lukemista ovat…

Loading ...
Lukeminen: Uskon onnistuvani lukemisen harjoittelussa, jos…

Arvioikaa, kuinka kauan lapsesi uskoo jaksavansa pinnistellä sinnikkäästi. Miettikää minimitavoite, jossa lapsi varmasti onnistuu ja josta seuraa palkkio.

Suunnitelma harjoittelusta ja siitä seuraava palkkio

Loading ...

Lisävinkkejä voit katsoa sivuilta harjoituksesta 6. Lukemiseen tai kirjoittamiseen motivointi. Onnistuminen vahvistaa uskoa omiin taitoihin!

Kirjoittaminen: Mitä jo osaan? Mitä vielä harjoittelen? 

Miettikää yhdessä, mitä kirjoittamiseen tarvittavia taitoja lapsesi jo osaa, ja mitä hänen on vielä harjoiteltava.

Loading ...

Kirjoittaminen: Jotta voisin oppia kirjoittamaan paremmin, olisi tärkeää että…

Loading ...

Minusta kivoja tapoja harjoitella kirjoittamista ovat…

Loading ...
Kirjoittaminen: Uskon onnistuvani seuraavassa kirjoittamisen harjoittelussa, jos…

Arvioikaa kuinka kauan lapsesi uskoo jaksavansa pinnistellä sinnikkäästi. Miettikää minimitavoite, jossa lapsi varmasti onnistuu ja josta seuraa palkkio.

Suunnitelma harjoittelusta ja siitä seuraava palkkio

Loading ...

Lisävinkkejä voit katsoa harjoituksesta 6. Lukemiseen tai kirjoittamiseen motivointi. Onnistuminen vahvistaa uskoa omiin taitoihin!