програма самодопомоги
Mitä lukivaikeus on?
Miten lukemisen vaikeudet ilmenevät?
Lukemisen tai kirjoittamisen vaikeus voi ilmetä esimerkiksi niin, että lapsi
- oppii kirjaimet hitaasti
- lukee hitaasti tai arvailee
- tekee paljon virheitä silloin, kun hän lukee
Minkälaisia vaikeudet voivat olla?
Lukemisen vaikeus
Lukeminen saattaa olla rytmiltään takeltelevaa. Lapsi saattaa vaihtaa kesken sanan tai lauseen lukusuuntaa. Myös kirjaimia saattaa jäädä huomaamatta.
Kaikki nämä vaikuttavat siihen, kuinka tarkasti ja oikein lapsi lukee.
Kirjoittamisen vaikeus
Kirjoittamisen vaikeus voi tulla esille kirjainten tai niiden paikkojen sekoittumisena tai kirjainten vääristyminä. Vääristyminen tarkoittaa, että lapsi ei muista, miltä jokin kirjain näyttää tai miten se kirjoitetaan.
Lapsen kirjoittamassa tekstissä voi olla liikaa tai liian vähän kirjaimia. Esimerkiksi kaksoiskonsonanttien puuttuminen tai vokaalien järjestyksen vaihtuminen, esimerkiksi ou/ uo tai ie/ ei, ovat tyypillisiä.
Sanoista saattaa puuttua osia.
Luetun ymmärtämisen vaikeus
Luetun ymmärtämisen vaikeudesta on kyse, kun lapsen on vaikea ymmärtää tekstin sisältöä.
Hänelle voi olla vaikeaa löytää tekstistä olennainen tieto ja tehdä päätelmiä tekstin perusteella. Lapsen on usein vaikea kertoa lukemastaan.
Välttely voi olla merkki vaikeudesta
Lapsen lukemisen tai kirjoittamisen vaikeus voi tulla esille harjoittelun välttelynä tai voimakkaina tunnereaktioina.
Jos taustalla on lukemisen tai kirjoittamisen vaikeutta, voi lapsen olla vaikea motivoitua harjoitteluun. Harjoittelun välttely taas hidastaa taidon vahvistumista entisestään.
Lukemisen välttely voi myös heijastua lapsen sana- ja käsitevaraston laajuuteen, kieliopin hallintaan sekä vieraiden kielten oppimiseen. Pitkittyessään lukemisen välttely voi vaikuttaa laaja-alaisemmin suoriutumiseen koulussa.
Milloin lukivaikeus tunnistetaan?
Lapsen lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen valmiuksia voidaan arvioida ennen kouluikää.
Useimmiten lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet tulevat esille silloin, kun taitoa aletaan harjoitella ja lapsen edistymistä seurataan.
Lukemisen ja kirjoittamisen taitojen kehitystä seurataan koulussa ensimmäisten kouluvuosien aikana. Tämä auttaa tunnistamaan mahdollista tuen tarvetta mahdollisimman varhain.
On myös mahdollista, että lukivaikeus tulee selvemmin esille vasta myöhemmässä vaiheessa. Jos olet huolestunut lapsesi taitotasosta, ole yhteydessä lapsesi opettajaan.
Lisätietoa vaikeuksista
Tutustu halutessasi vaikeuksien ilmenemiseen tarkemmin.
Muista
- Lukemisen vaikeus voi tulla esille lukemisen välttelynä, arvailuna, hitautena, lukurytmin vaihteluna, lukusuunnan sekoittumisena tai sanojen väärin lukemisena.
- Kirjoittamisen vaikeus voi tulla esille kirjoittamisen välttelynä tai kirjainten sekoittumisena. Kirjaimia voi olla liikaa tai liian vähän.
- Luetun ymmärtämisen vaikeus tulee esille sisällön ymmärtämisen vaikeutena.
- Nämä vaikeudet voivat esiintyä erikseen tai yhdessä.