Skip to main content

програма самодопомоги

Miten oma toimintasi vaikuttaa?

On hyvä pohtia omia tunteita, uskomuksia ja taitojaan ja miettiä, vaikuttavatko ne lapsen kokemukseen.

Omat tunteet

Huoli lapsen oppimisesta voivat aiheuttaa  monenlaisia tunteita. Lasta auttaa, jos aikuiset pysyvät rauhallisena ja kannustavana. Aina se ei ole helppoa.

Omat uskomukset

Sinulla voi olla monenlaisia uskomuksia liittyen omiin kokemuksiin, lukemiseen ja kirjoittamiseen.

  • Osa näistä voi olla rakentavia ja kannustavia, kuten ”voin oppia, kun harjoittelen”.
  • Osa taas voi olla jäykkiä, vähätteleviä tai lannistavia, kuten ”tämä on pakko osata, muuten ei elämässä pärjää” tai ”tätä ei tarvitse mihinkään”.

Uskomukset vaikuttavat siihen, millaisia tunteita sinulle herää ja miten toimit lapsen kanssa.

Suhtaudu negatiivisiin, vähätteleviin tai lannistaviin uskomuksiisi kriittisesti. Näin voit tietoisemmin valita, miten suhtaudut lapsen oppimishaasteisiin ja miten puhut niistä.

Muista kannustaa!

Uskosi siihen, että lapsi voi oppia ja harjoittelu auttaa, heijastuu myönteisesti lapsen käsitykseen oppimisesta. Kannustava puheesi voi alkaa yleistyä lapsen omaksi sisäiseksi puheeksi.

Voit esimerkiksi sanoa: ”Yritit hienosti! Harjoitellaan vielä yhdessä, onnistut kyllä.”

Omat taitosi

Jos sinulla on oppimisvaikeuksia, voi läksyissä auttaminen olla vaikeaa. Asian hyvä puoli on se, että sinun voi olla helpompi asettua lapsen asemaan. Voit ymmärtää, miltä tuntuu, kun tehtävät eivät suju.

Oppimisvaikeus ei tarkoita sitä, etteikö voisi oppia. Se merkitsee pikemmin suurempaa harjoittelun tarvetta ja mahdollisesti erilaisia oppimistapoja.