Skip to main content

програма самодопомоги

7. Tunteiden säätelyn tukeminen

Joskus jo ajatus vaikean asian harjoittelemisesta voi lisätä lapsen jännittyneisyyttä ja negatiivisia tunteita harjoittelua kohtaan. Tunteiden tiedostaminen ja niiden säätely on tärkeä osa taitoharjoittelua.

Oppimiseen liittyvät hankalat tunteet voivat luoda negatiivisen kehän. Tällöin mieltä painava negatiivinen tunne kuormittaa muistia ja työskentelyvalmiutta. Se tekee vaikean asian harjoittelusta entistä vaikeampaa.

negatiivinen tunne

kuormitus lisääntyy

suoriutuminen heikkenee

Kehän katkaisemiseksi on tärkeää harjoitella tunteiden säätelytaitoja.

Kun onnistumisia tulee ja harjoiteltavat asiat ovat sopivia vaikeustasoltaan, vahvistuu hallinnan tunne. Hallinnan tunne taas vähentää negatiivisia tunteita.

onnistumisen kokemukset

hallinnantunne lisääntyy

negatiivinen tunne vähenee

Tunnistakaa tunteita

Auta lastasi tunnistamaan lukemiseen tai kirjoittamiseen liittyviä tunnereaktioita. Voitte tutkia tunteita vaikkapa tarinoiden tai leikkien avulla.

Rentous ja jännitys

Auta lasta tunnistamaan myös jännittyneisyyden ja rentoutuneisuuden ero. Jännittyneisyyden ja ahdistuksen kehollisen reaktion tarkoitus on valmistaa ihminen toimimaan vaativassa tilanteessa.

Lapsen on hyvä tietää, että kyseessä on normaali ja ihmiselle tärkeä reaktio, ja mitään vakavaa ei ole tapahtumassa. Sopiva määrä jännitystä voi jopa parantaa suoriutumista.

Jos jännitys ottaa vallan, voi tuntua siltä, kuin pää olisi tyhjentynyt, eikä muista mitään. Lapsen on hyvä saada kuulla, että tieto ei ole hävinnyt, vaikka sitä jännityksen takia olisi vaikea saada käyttöön.

Lapsesi voi tarvita myös apuasi rentouden ja hyvän olon tunteen tunnistamisessa ja huomaamisessa. Esimerkiksi rauhallisessa, rentoutuneessa hetkessä voi huomioida lapsen kanssa miltä nyt tuntuu.

Keskustelkaa kokemuksesta

Kannusta lastasi kertomaan, miltä lukemisen tai kirjoittamisen harjoittelu hänestä tuntuu. Pyri samaistumaan lapsesi kokemukseen. Jo tunteista keskusteleminen ennen harjoittelua voi auttaa lasta siirtymään oppimisen pariin.

Pyrkikää yhdessä löytämään ratkaisuja epämukavan olon helpottamiseksi.

Aseta sopivat raamit

Ennakointi luku-urakan laajuudesta ja tieto siitä, että vaikeaa asiaa ei tarvitse harjoitella loputtomiin voi vähentää negatiivista tunnereaktiota. Sovi luku- tai kirjoitustaitojen harjoitteluaika tai -määrä etukäteen, ja huolehdi tauoista.

Rentouttakaa keho

Aktiivisen rentoutuksen harjoittelu ja erilaiset rentoutumista tukevat harjoitteet voivat helpottaa harjoitteluun asettumista. Tee yhdessä lapsen kanssa lyhyt rentoutusharjoitus ennen lukemisen tai kirjoittamisen harjoittelua.

Harjoitukset

Alla olevan Robotti vastaan spagetti -harjoituksen avulla voitte tutkia jännityksen ja rentouden eroa.

Ilmapallohengitys-harjoitus on hyvä tehdä ennen harjoittelua tai tilanteessa, jossa lapsi kaipaa rentoutumista.

Harjoitus 7a: Robotti vastaan spagetti

Tavoite

Lapsi oppii tunnistamaan, miltä rentous ja jännitys tuntuvat kehossa. Näin hän voi itse huomata tarpeen rentoutua.

Ohje

  • Laittakaa taustalle soimaan mukavaa musiikkia.
  • Liikkukaa sen tahtiin ensin kuin robotti: aivan jäykästi ja joustamatta.
  • Sitten liikkukaa kuin keitetty spagetti: aivan löysänä ja rentona.
  • Toistakaa kumpaakin muutaman kerran.

Miettikää, koska kehossa viimeksi tuntui robotilta tai spagetilta.

Harjoitus 7b: Ilmapallohengitys

Tavoite

Opitte hengitystekniikan, jolla voi rauhoittaa kehoa ja mieltä ennen harjoittelua. Harjoitelkaa ilmapallohengitystä yhdessä.

Ohje

Asettukaa mukavaan asentoon joko istuen tai maaten.

Laittakaa toinen käsi rintakehälle ja toinen vatsalle navan yläpuolelle.

Viekää huomio omaan hengitykseenne:

  • Miltä hengitys tuntuu?
  • Miten se liikuttaa kehoa?

Ilmapallohengityksessä hengitys tuntuu vatsassa asti. Tämän huomaa siitä, että vatsalla lepäävä käsi nousee ja laskee hengityksen mukana. Vatsa on kuin ilmapallo, joka täyttyy ja tyhjenee hengityksen tahdissa.

Kokeilkaa, miten tämä onnistuu. Lapsi voi halutessaan laittaa vatsalleen käden sijasta myös esimerkiksi kirjan tai pehmolelun, jonka liikettä hän voi seurailla.

Tehkää harjoitusta aluksi pari minuuttia kerrallaan. Myöhemmin kestoa voi vähitellen lisätä.

Yhteisen harjoittelun jälkeen keskustele lapsen kanssa harjoituksesta:

  • Miltä lapsesta tuntui hengittää tällä tavalla?
  • Tuleeko lapselle mieleen tilanteita, joissa ilmapallohengityksestä voisi olla apua?

Animaatiossa (0:52) näet, miten hengitysharjoitus voi auttaa lapsen hankalaan oloon. Voit katsoa animaation yhdessä lapsesi kanssa ennen harjoituksen tekoa.

Muista

  • Vaikean asian harjoittelu voi herättää lapsessa jännittyneisyyttä ja negatiivisia tunteita. Kiitä lastasi sinnikkyydestä!
  • Tunnetilan tunnistaminen, lyhyt rentoutus ennen harjoittelua sekä harjoittelun keston ennakointi voivat tukea lapsen tunteiden säätelyä.
  • Löydät lisää harjoituksia tunteiden säätelyn tukemiseksi Rentoutus ja hengitys -ohjelmasta: