Skip to main content

програма самодопомоги

Vaikuttavatko motivaatio ja tunteet?

Taitojen lisäksi lapsen käsitys itsestään, omista taidoistaan ja motivaatio vaikuttavat lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen.

Lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät tunteet

Vaikean asian opiskeluun liittyvät tunteet ja taidot vaikuttavat toinen toisiinsa. On ymmärrettävää, että vaikealta tuntuvien asioiden harjoittelu on epämieluisaa ja herättää negatiivisia tunteita. Ne puolestaan vaikeuttavat harjoittelua ja siihen motivoitumista.

Lukemiseen tai kirjoittamiseen liittyvät tilanteet voivat aiheuttaa jännitystä, stressiä, pelkoa tai huolta epäonnistumisesta.

Hankalat tunteet ja ikävät ajatukset voivat kuormittaa lapsen mieltä. Tällöin hänen voi olla vaikea pitää mielessään opittavaa asiaa tai keskittyä siihen. Tämä voi korostua esimerkiksi koetilanteessa tai kuormittuneena.

Vanhemman kannustava ote, empaattisuus ja lämpö, yrittämisestä kehuminen sekä onnistumisten huomaaminen voivat auttaa lasta harjoittelemaan.

Oppimisvaikeudesta voi syntyä negatiivinen kehä

Oppiminen on vaikeaa

Negatiivinen tunnereaktio

Motivaatio laskee

Ahdistus

Vähäisempi harjoittelu