Skip to main content

програма самодопомоги

Miten tästä eteenpäin?

Olet nyt suorittanut lukemisen ja kirjoittamisen taitojen tukemisen omahoito-ohjelman loppuun. Hienoa!

Seuraavalla videolla (1:29) kuulet, mitä asioita on hyvä pitää mielessä omahoito-ohjelman jälkeen.

Toivottavasti sait hyödyllistä tietoa, uusia ideoita ja työkaluja, miten tukea lapsen lukemisen ja kirjoittamisen taitojen kehitystä. Sopivien harjoitusten tekoa kannattaa jatkaa tulevaisuudessakin.

Muista

Lukemisen ja kirjoittamisen taitojen tukeminen vaatii pitkäjänteisyyttä.

Milloin ja mistä kannattaa hakea apua?

Koulun ammattilaiset tukena

Jos lapsen lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus haittaa edelleen merkittävästi oppimista, on tärkeää olla yhteydessä opettajaan ja keskustella tuen tarpeesta.

Voitte myös opettajan kanssa yhdessä miettiä, mitkä ohjelman harjoituksista olisivat lapsen taitoja parhaiten tukevia. Samojen asioiden samanaikainen harjoittelu kotona ja koulussa vahvistaa oppimista parhaiten.

Tukitoimien käynnistämiseksi ei tarvita diagnoosia lukivaikeudesta. Lapsen oppimista tukee parhaiten se, että kaikki lähiympäristön aikuiset työskentelevät yhdessä yhteisen suunnitelman mukaisesti.

Kouluissa on usein opettajan lisäksi myös muita oppimisen asiantuntijoita, kuten erityisopettaja tai koulupsykologi, joihin voit olla yhteydessä.

Kuntoutus

Jos haluatte vahvempaa tukea, voit keskustella koulun henkilökunnan ja koululääkärin kanssa kuntasi mahdollisuuksista kuntoutukseen.

Lukemisen ja kirjoittamisen taitoja voidaan kuntouttaa erityisopettajan, puheterapeutin tai neuropsykologin tuella.

Muita hyödyllisiä omahoito-ohjelmia

Muita hyödyllisiä linkkejä

Kiitos!

Kaikkea hyvää jatkotyöskentelyyn ja iloa perheesi elämään!

Saitko apua lasten lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien omahoito-ohjelmasta?

Haluatko antaa meille palautetta tai kehitysehdotuksia sisällöistä? Otamme mielellämme niin ruusut kuin risutkin vastaan.