програма самодопомоги
Muiden taitojen tukeminen
Alla on muutamia vinkkejä, miten huomioida tiedonkäsittelyn vaikeudet lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelun ohella. Lapsen tuen tarve voi liittyä esimerkiksi seuraaviin taitoihin.
Kielellinen tiedonkäsittely
Jos luetun ymmärtäminen on vaikeaa, koska lapsella on suppea sanavarasto tai vaikeuksia ymmärtää monimutkaista kieltä tai abstrakteja käsitteitä, tulee tekstin olla riittävän yksinkertaista.
Selitä lapselle ne käsitteet, joita hän ei ymmärrä.
Tarkkaavaisuuden säätely
Jos lapsella on tarkkaavaisuuden säätelyn vaikeuksia, ovat tarkkaavuuden suuntaamista ja tekstin muistamista tukevat keinot tarpeen. Näitä voivat olla esimerkiksi riittävän suuri fontti ja lyhyt teksti.
Lisäksi lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelussa on hyvä
- pilkkoa tehtävät pienempiin osiin
- sopia ennakkoon harjoitteluun käytettävä aika lapsen voimavarat huomioiden
- pitää tarpeen vaatiessa taukoja, joiden aikana lapsi voi liikkua tai levätä.
Oman toiminnan ohjaus
Toiminnanohjauksen vaikeudet voivat vaikeuttaa luetun ymmärtämistä tai päätelmien tekemistä lukemansa perusteella. Tällöin luetun ymmärtämisen strategioiden säännönmukainen harjoittelu voi olla tarpeen.
Löydät tukea tähän harjoituksesta 4. Luetun ymmärtämisen harjoittelu.
Hahmottaminen
Näönvaraisen hahmottamisen vaikeudet voivat vaikeuttaa lukemisen ja kirjoittamisen oppimista. Hahmottamisen vaikeudet ovat aina hyvin yksilöllistä, joten tuki tulee suunnitella yksilöllisesti.
Lapsen kanssa voi keskustella siitä, miten helppoa tai vaikeaa lapsen on hahmottaa asioita eri oppiaineissa tai oppikirjoissa.
Olennaisen hahmottamista voi tukea peittämällä osa kirjan sivusta. Jos lapsella on vaikeuksia yksityiskohtien havaitsemisessa tai kirjainten tunnistamisessa, riittävän suuri teksti tai lapselle tuttu kirjaintyyppi voivat auttaa.
Tekstin ja lukusuunnan hahmottamista voi tukea erilaisilla viivoittimilla, lukuikkunalla tai värikalvoilla.
- Lukuviivoitin ja lukuikkuna rajaa tekstiä ja helpottaa lasta kiinnittämään huomiota oikeaan kohtaan.
- Värikalvot saattavat auttaa lasta erottamaan kirjaimet taustasta paremmin.
Tekstin syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä tai asiakokonaisuuksien hahmottamista voi tukea ajatuskarttojen avulla.
Jos lapsella on vaikeuksia kuvallisessa ajattelussa, voivat tekstin sisältöön liittyvät kuvat auttaa muodostamaan tekstistä mielikuvia. Kuvat voivat myös auttaa muistamaan tekstin sisältöä paremmin.
Motoriikka
Lapsella voi olla vaikeuksia hienomotoriikassa ja silmän-käden yhteistyössä. Tällöin kynän tarkka ohjailu on työlästä, käsiala saattaa olla suurta, kirjaimet vääristyneitä tai lapsi saattaa painaa kynällä paperia voimakkaasti.
Käden lihakset voivat väsyä nopeasti ja kirjoittaminen olla entistä työläämpää. Oikean kynäotteen löytyminen voi myös olla vaikeaa.
Kolmionmallinen kynä tai kynään kiinnitettävä pehmeä kynätuki voivat auttaa lasta löytämään paremman kynäotteen.