програма самодопомоги
1. MISTÄ ON KYSE?
Jos lukeminen tai kirjoittaminen on vuosiluokkien 1–2 jälkeen vaikeaa opetuksesta ja harjoittelusta huolimatta, voi olla kyse lukemisen ja kirjoittamisen oppimisvaikeudesta.
Suomessa arviolta 5–10 % koululaisista on lukemisen ja kirjoittamisen oppimisvaikeutta. Myös lievemmät vaikeudet voivat vaikuttaa suoriutumiseen koulussa.
Lukemisen ja kirjoittamisen oppimisvaikeus
Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuden vaikeusaste ja ilmeneminen on aina yksilöllistä.
Osalla lapsista lukemisen ja/tai kirjoittamisen vaikeus on ainoa oppimisvaikeus. Silloin puhutaan kapea-alaisesta oppimisvaikeudesta.
Osalla lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus on osana laaja-alaisempaa kehityksellistä vaikeutta, esimerkiksi kehityksellistä kielihäiriötä.
Lukemisen ja kirjoittamisen oppimisvaikeudet voivat esiintyä erikseen tai yhdessä. Silloin kun ne esiintyvät samanaikaisesti, puhutaan lukivaikeudesta.
Taitoja voi harjoitella yhdessä
Lapsen lukemisen ja kirjoittamisen taitoja voi ja kannattaa tukea monin eri tavoin.
Koko perheen sanapelit, yhteiset lukuhetket ja esimerkiksi kylttien lukeminen tukevat oppimista.
Tässä omahoito-ohjelmassa kerrotaan luku- ja kirjoitustaidon kehittymiseen liittyvistä taustatekijöistä sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksista.
Opit,
- mitä vaikeudet ovat
- miten ne ilmenevät
- mistä ne johtuvat
- miten voit tukea lapsen lukemaan tai kirjoittamaan oppimista.