програма самодопомоги
2. Lukemisen harjoittelu
Sopivan materiaalin valitseminen
Lapsen osaamisen huomioiminen
Lukemisen harjoittelussa on tärkeää, että teksti on lapselle kiinnostavaa ja taidoille sopivaa.
Jos lapsesi harjoittelee
- kirjainten tunnistamista ja kirjain-äänne-vastaavuutta: pelit ovat hyvä keino harjoitella. Vinkkejä harjoitteluun löydät harjoituksesta 1. Leikki ja pelit.
- tavutasolla lukemista: tavutettu kirja tukee lukemista parhaiten.
- sanatasolla lukemista: rajaa tekstin määrää, valitse isokokoinen teksti.
- lausetasoista lukemista: huolehdi että lapsi ymmärtää tekstissä käytetyt käsitteet.
Muita huomioon otettavia asioita
- Huolehdi, että luettavan tekstin fontti on lapselle tuttu.
- Rajaa tekstin määrä sellaiseksi, että lapsen on helppo hahmottaa se. Tekstiä voit rajata esimerkiksi peittämällä osan tekstistä paperin avulla.
- Tarkkaavuuden suuntaamista ja tekstin muistamista tukevat keinot ovat usein tarpeen. Näitä ovat lyhyt teksti, riittävän suuri fontti sekä kuvat.
- Lukemaan oppimisesta tukee se, että lapsi saa tietoa opittavasta asiasta useamman aistin kautta. Esimerkiksi se, että kirjaimen näkee samaan aikaan kun kuulee sitä vastaavan äänteen, vahvistaa oppimista.
Kaikenlainen lukeminen on hyödyllistä
Luettavan tekstin ei tarvitse olla lukukirjasta. Esimerkiksi sarjakuvien puhekuplat tai vaikkapa erilaiset ohjeet sopivat.
Lukemista voi harjoitella monissa arjen tilanteissa. Lapsen kanssa voi pysähtyä lukemaan katukylttejä, kaupassa kauppalistaa ja tuotteiden nimiä, sarjojen tekstityksiä, urheilu-uutisia tai ruuanlaiton lomassa reseptejä. Kaikki lukeminen lasketaan!
Harjoitus: Lukutaidon tukeminen
Miksi?
Tuet lapsesi lukemisen taitoa erilaisten harjoitusten avulla.
Miten?
Valitse alla olevista harjoituksista 1–2, joita teet yhdessä lapsesi kanssa.
Voit valmistaa lasta harjoitteluun
- muistuttamalla sopimistanne harjoitteluajoista
- muistuttamalla harjoittelusta seuraavasta palkkiosta
- kartoittamalla lapsen vireystilaa vireysmittarin avulla.
Näet esimerkin seuraavalta videolta (1:44)
Mallintaminen
Valitkaa yhdessä luettava teksti. Lue rauhallisesti mutta sujuvasti tekstiä. Ohjaa lasta seuraamaan tekstiä vieressä.
- Valitkaa yhdessä luettava teksti.
- Ohjaa lasta seuraamaan tekstiä samalla kun luet ääneen.
- Lue riittävän rauhallisesti.
- Mallinna sujuvaa lukemista.
Vuorolukeminen
Lukekaa lapsen kanssa vuorotellen ääneen. Se joka ei lue ääneen, voi samanaikaisesti seurata tekstiä. Sopikaa etukäteen, mitkä kohdat luette. Suhteuta luettava määrä lapsen taitotasoa vastaavaksi.
Uskalla korjata lastasi. Kun lapsesi lukee väärin, voit auttaa häntä lukemalla sanan oikein. Näin mallinnat oikeinlukua sekä vahvistat luetun ymmärtämistä.
Anna kuitenkin lapselle aikaa huomata virhe ensin itse. Korjaa vasta hetken päästä.
- Valitkaa yhdessä luettava teksti
- Sopikaa etukäteen tekstistä kohdat, jotka aikuinen lukee ja jotka lapsi lukee.
- Lukekaa tekstiä vuorotellen.
- Anna lapselle aikaa huomata väärin lukemansa sanat.
- Jos lapsi ei korjaa virheitään, lue sanat oikein. Näin näytät mallia oikein lukemisesta ja vahvistat luetun ymmärtämistä.
- Kannusta ja kehu!
Seuraavalta videolta (3:53) näet esimerkin vuorolukemisesta.
Yhteislukeminen
Pyydä lasta lukemaan ääneen ennalta sovitusta kohdasta. Ala itse lukea ääneen lapsen mukana samasta kohdasta. Lue rauhallisesti, mutta sujuvasti. Näytä mallia oikeasta lukurytmistä.
- Valitkaa yhdessä luettava teksti.
- Pyydä lasta lukemaan ääneen.
- Lue ääneen niin, että oma lukunopeutesi on sama kuin lapsen lukunopeus.
- Älä kiirehdi.
- Näytä mallia sujuvasta lukemista.
Seuraavalta videolta (1:51) näet esimerkin yhteislukemisesta.
Toistava lukeminen
Ohjaa lasta lukemaan lyhyt, 3–5 virkkeen teksti kolme kertaa. Ottakaa aikaa joka lukukerralla. Tutkikaa sitten yhdessä, mitä ajalle tapahtuu, kun lukukertoja tulee lisää.
- Valitkaa yhdessä luettava lyhyt, 3–5 virkkeen teksti.
- Pyydä lasta lukemaan teksti tarkasti ja mahdollisimman oikein.
- Ottakaa aikaa, kuinka kauan lapsella kestää lukea teksti.
- Toistakaa harjoitus samalla tekstillä kolme kertaa.
- Tutkikaa mitä ajalle tapahtui, kun lukukertoja tuli lisää.
Seuraavalta videolta (3:37) näet esimerkin toistavasta lukemisesta.
Minuuttilukeminen
Pyydä lasta lukemaan tekstiä minuutin ajan. Merkitkää tekstiin, mihin asti lapsi luki.
Toistakaa tämä samalla tekstillä kolme kertaa. Tutkikaa yhdessä, pääseekö lapsi edellistä kertaa pidemmälle, kun lukukertoja tulee lisää.
Minuuttilukeminen
- Valitkaa yhdessä luettava teksti
- Pyydä lasta lukemaan tekstiä minuutin ajan.
- Merkitkää tekstiin kohta, johon asti lapsi luki.
- Toistakaa harjoitus samalla tekstillä kolme kertaa.
- Tutkikaa mihin asti lapsi pääsi tekstissä, kun lukukertoja tuli lisää.
Seuraavalta videolta (3:14) näet esimerkin minuuttilukemisesta.