Jiõččhåidd-programm
Miten vanhempi voi tukea lasta?
Jokainen lapsi on ainutlaatuinen yksilö. Siksi on tärkeää:
- Huomata ja tunnistaa lapsen vahvuudet. Oppimisen haasteet ovat vain yksi lapsen ominaisuuksista.
- Kohdata lapsi yksilönä. Matematiikan vaikeudet ovat erilaisia eri lapsilla.
- Tarkastella lapsen vaikeuksia yhdessä hyväksyvässä ja lempeässä ilmapiirissä.
- Antaa tietoa lapsen oppimisen tuen tarpeista ja vahvuuksista niin että lapsen ympärillä toimivat aikuiset ymmärtävät mistä on kyse.
- Hyväksyä myös epäonnistumiset.
Aloita oppimisympäristön muokkaamisesta
Oppimisympäristön muokkaaminen on helpoin ja nopein oppimista tukeva keino. Kun puitteet ovat oppimista tukevat, on taitoharjoitteluun helpompi ryhtyä.
Harjoitus: Oppimisympäristön muokkaaminen
Miksi?
Luot ympäristöstä lapsesi oppimista tukevan.
Miten?
Mieti, miten ympäristö tukisi parhaiten lapsesi matematiikan oppimista. Seuraavista keinoista voi olla hyötyä:
- Huolehdi että lapsellasi on kotitehtävien teon kannalta hyvät työskentelyvälineet, tila ja valaistus.
- Pyri karsimaan ympäristön ärsykkeitä, jotta lapsen on helpompi keskittyä.
- Salli liikkuminen, jos se auttaa lastasi keskittymään. Usein liike tukee jaksamista ja nostaa vireystilaa. Tasapainotyyny tuolilla tai kuminauha tuolin tai pulpetin jaloissa saattaa olla riittävä liike keskittymisen tueksi.
- Rajaa työmäärä lapsen voimavaroihin sopivaksi. Kukaan ei jaksa tehdä valtavaa määrää työtä. Harjoitelkaa mieluummin usein lyhyempiä hetkiä kuin kerralla pitkä aika. Voit jäsentää työmäärää pilkkomalla työskentelyä, tehtävälistalla tai rajaamalla harjoitteluun käytettävää aikaa.
- Huomaa oman mielentilasi vaikutus harjoitteluun. Oma jaksamisesi ja suhtautumisesi matematiikan harjoitteluun heijastuu myös lapseen. Jos oma mielentilasi on ärtynyt ja väsynyt, pohdi olisiko joku toinen hetki harjoittelulle otollisempi.
Huomaa
Löydät keinoja lapsen työskentelyn ja keskittymisen tukemiseen nepsypiirteisten lasten omahoito-ohjelmasta. Keinoja voi kokeilla riippumatta siitä, onko lapsella neuropsykiatrisia piirteitä vai ei.