Skip to main content

Jiõččhåidd-programm

1. MISTÄ ON KYSE?

Osalle lapsista matematiikan harjoittelu on vaikeaa tai epämieluisaa. Kotona lapsen matematiikan taitoja voidaan tukea monin keinoin. Voit vaikuttaa lapsesi matematiikan oppimiseen ja tehdä siitä arkista ja mukavaa.

Matemaattiset oppimisvaikeudet jaetaan

  • dyskalkuliaan, joka on erityinen vaikeus peruslaskutaidoissa
  • heikkoon osaamiseen matematiikassa, jonka taustalla voi olla useita tekijöitä 

Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia voidaan todeta noin 3–7 % lapsista. Tätä useammalla lapsella on matematiikan hallinnassa lievempiä vaikeuksia.

Lievätkin vaikeudet voivat vaikuttaa esimerkiksi rahan käyttöön, ajan hahmottamiseen tai lapsen motivaatioon harjoitella matematiikkaa.

Matematiikan taitoja opitaan yhdessä

Arjessa on paljon matematiikkaa, vaikkei sitä aina huomaakaan. Aikataulujen ja hinnastojen lukeminen sekä ruuanlaitto edellyttävät matematiikan osaamista.

Arjen puuhat auttavat lasta näkemään, miten monissa tilanteissa matematiikan taidoista on iloa. Lapsi pystyy itse maksamaan ostoksensa tai arvioimaan, kuinka pitkän ajan kuluttua tapahtuu jotakin mukavaa.

Taitojen harjoittelun lisäksi tärkeää on kannustava ote ja rauhallinen suhtautuminen. Nämä lisäävät motivaatiota harjoitteluun ja auttavat lapsen myönteisen minäkäsityksen kehittymisessä.