Skip to main content

Jiõččhåidd-programm

Tutkitaan yhdessä

Matematiikan taidot kehittyvät eri lapsilla eri tahtia. Koulua aloittaessa lasten taidot vaihtelevat paljon. Voitte yhdessä pohtia lapsesi matematiikan taitoja seuraavan harjoituksen avulla.

Harjoitus: Tutkitaan yhdessä

Miksi?

Harjoituksen avulla tulet tietoiseksi lapsen matematiikan taidoista ja harjoittelun tarpeesta.

Miten?

Arvioi, hallitseeko lapsesi mainittuja taitoja. Jos ei, tutustu aiheeseen liittyvään harjoitukseen tai harjoituksiin.

  • Kun pelissä pitää edetä 12 askelta, osaako lapsi siirtää pelinappulaa oikean määrän?
  • Osaako lapsi luetella lukuja luvusta 20 alaspäin, lähtölaskennan tapaan?
  • Osaako lapsi arvioida, riittääkö 10 euron seteli 5 euron ostokseen?
  • Osaako lapsi laskea rahojen määrän kolikoista ja seteleistä, kun rahaa on alle 20 euroa?
  • Mitä on 6+2? Entä 4+5? Pompahtaako vastaus suoraan lapsen mieleen vai laskeeko hän sormin tai mielessä luettelemalla?
  • Osaako lapsi katsoa ajan kellosta ja ymmärtääkö hän ajan kulkua?
  • Osaako lapsi soveltaa oppimiaan laskutapoja sanallisissa tehtävissä? 
  • Tunnistaako lapsi, milloin käytetään yhteenlaskua ja milloin vähennyslaskua?
  • Liittyykö matematiikan harjoitteluun vastustelua, jännitystä tai ahdistusta?