Skip to main content

Jiõččhåidd-programm

Miten vanhemman toiminta vaikuttaa?

Jos matematiikka on lapselle vaikeaa, on vanhemman hyvä pohtia omia tunteitaan, uskomuksiaan ja taitojaan. On hyödyllistä arvioida, vaikuttavatko nämä lapsen kokemukseen.

Vanhemman tunteet

Lapsen kieltäytyminen tehtävistä ja huoli oppimisesta voivat aiheuttaa vanhemmassa monenlaisia tunteita. Lasta auttaa, jos vanhempi pysyy rauhallisena ja kannustavana. Se voi olla haastavaa.

Jos huomaat, että alat turhautua tai ärsyyntyä, voit pitää tauon tai hengittää muutaman kerran rauhallisesti. Omista tunteista voi myös kertoa lasta syyllistämättä: ”Minua turhauttaa, kun en oikein osaa auttaa sinua, vaikka haluaisin”.

Vanhemman uskomukset

Vanhemmalla voi olla monenlaisia uskomuksia liittyen omiin kokemuksiin ja matematiikkaan.

  • Osa näistä voi olla rakentavia ja kannustavia, kuten ”voin oppia, kun harjoittelen”.
  • Osa taas voi olla sävyltään jäykkiä, vähätteleviä tai lannistavia, kuten ”tämä on pakko osata, muuten ei elämässä pärjää” tai ”ei matematiikkaa tarvitse mihinkään”.

Uskomukset vaikuttavat siihen, millaisia tunteita vanhemmalle herää ja miten hän toimii lapsensa kanssa.

Kyseenalaista negatiivisia, vähätteleviä tai lannistavia uskomuksiasi. Näin voit tietoisemmin valita, miten suhtaudut lapsen oppimishaasteisiin ja miten puhut matematiikasta.

Muista kannustaa!

Vanhemman usko siihen, että lapsi voi oppia ja harjoittelu auttaa, heijastuu myönteisesti lapsen käsitykseen oppimisesta. Kannustava puheesi voi alkaa yleistyä lapsen omaksi sisäiseksi puheeksi.

Voit esimerkiksi sanoa: ”Yritit hienosti! Harjoitellaan vielä yhdessä, niin onnistut kyllä.”

Vanhemman omat taidot

Jos vanhemmalla on omia oppimisvaikeuksia, voi läksyissä auttaminen olla vaikeaa. Omien oppimisvaikeuksien hyvä puoli on se, että tällöin voi olla helpompi asettua lapsen asemaan. Vanhempi voi ymmärtää, miltä tuntuu, kun tehtävät eivät suju.

Oppimisvaikeus ei tarkoita sitä, etteikö voisi oppia. Se merkitsee pikemmin suurempaa harjoittelun tarvetta ja mahdollisesti opittavien taitojen lähestymistä eri tavoin.

Tehtävien vaikeus voi välillä herättää vanhemmassa epätoivoa. On vaikea auttaa, jos aihe on itsellekin hankala. Tehtäviä voi tutkia yhdessä avoimin mielin. Esimerkit ja mallit voi käydä rauhassa läpi useampaan kertaan. Joltain lähipiirin aikuiselta voi myös pyytää apua harjoitusten tekemiseen.

Huomaa

Jos lapsen kotitehtävät ovat jatkuvasti liian vaikeita, ole yhteydessä kouluun.