Jiõččhåidd-programm
Miten tästä eteenpäin?
Seuraavalla videolla (1:29) kuulet, mitä asioita on hyvä pitää mielessä omahoito-ohjelman jälkeen.
Toivottavasti sait hyödyllistä tietoa, uusia ideoita ja työkaluja, joilla voit tukea lapsesi matematiikan taitojen kehitystä. Sopivien harjoitusten tekoa kannattaa jatkaa tulevaisuudessakin.
Muista
Matematiikan taitojen tukeminen vaatii pitkäjänteisyyttä!
Milloin ja mistä kannattaa hakea apua?
Yhteistyö koulun kanssa
Matematiikan oppimisen tukeminen on vaikuttavinta, kun
- koulussa asetetaan sopivat tavoitteet ja tehtävät
- kotona kannustetaan ja tuetaan läksyissä
- suunnitellaan pientä lisäharjoittelua perheen arkeen sopivien, mukavin tavoin
Koulun erityisopetus, säännöllinen harjoittelu sekä lapsen taitotasoon sopivaksi suunnitellut tehtävät ovat ensisijaisia matematiikan vaikeuden tukimuotoja. Useimmille nämä tukitoimet riittävät.
Kuntoutus
Pienelle osalle lapsista matematiikan oppiminen etenee tukitoimista huolimatta hyvin hitaasti. Silloin voidaan harkita mahdollisuuksien mukaan lisäkuntoutusta. Kuntoutuksen saatavuus ja hakuprosessi vaihtelevat alueittain.
Voit keskustella koulun henkilökunnan ja koululääkärin kanssa kuntasi mahdollisuuksista kuntoutukselliseen tukeen lapsellesi.
OMIS-hankkeen oppaat
Niilo Mäki Instituutissa tehdään tutkimusta ja kehittämistyötä oppimiseen ja oppimisvaikeuksiin liittyen. Oppimisvaikeudet ja lapsen oma kokemus eli OMIS-hankkeessa on kehitetty seuraavat oppaat matematiikan oppimisvaikeudesta lapselle, nuorelle ja vanhemmalle.
Muita hyödyllisiä omahoito-ohjelmia
Jos lapsellasi on neuropsykiatrisia piirteitä tai ahdistuksentunnetta, voi seuraavista omahoito-ohjelmista olla hyötyä.
Kiitos!
Kaikkea hyvää jatkotyöskentelyyn ja iloa perheesi elämään!
Saitko apua lasten matematiikan vaikeuden omahoito-ohjelmasta?
Haluatko antaa meille palautetta tai kehitysehdotuksia sisällöistä? Otamme mielellämme niin ruusut kuin risutkin vastaan.