Skip to main content

Программа самопомощи

6. Palkitseminen

Uuden taidon harjoittelua voi tukea ja motivoida pienten palkkioiden avulla. Palkitsemista kannattaa kokeilla harjoittelun tueksi muutaman viikon ajan. Kaikki eivät motivoidu palkkioista. Kokeilemalla huomaat, sopiiko se lapsellesi.

Videolla näet näytellyn esimerkin, miten palkkiotaulua voi käyttää yhdessä lapsen kanssa.

Harjoitus: Palkitseminen

Tavoite

Harjoituksen tavoitteena on motivoida lasta harjoittelemaan uusia taitoja.  

Ohje

Tehkää palkkiotaulu, johon voi kirjoittaa 3–5 tavoitetta ja laittaa merkkejä onnistumisista. Voitte halutessanne käyttää myös valmista pohjaa (pdf alla).

Muotoilkaa tavoite eli opeteltava taito selkeästi ja yksinkertaisesti.

Esimerkiksi
  • Kun herään aamulla, puen vaatteet tuolilta päälleni itse.
  • Otan jääkaapista valmiin välipalan, kun tulen kotiin.
  • Pesen kädet ennen kuin tulen ruokapöytään.
  • Vien repun koulun jälkeen omaan huoneeseeni.

Tavoitteen on oltava sen verran helppo, että uskot lapsen selviytyvän siitä. Jos tehtävä tuntuu lapsesta liian vaikealta, hänen on hankala motivoitua siihen.

  1. Valitkaa lapselle mieluinen tapa, jolla merkitsette kerrat, jolloin lapsi on saavuttanut tavoitteen. Merkinnän voi tehdä esimerkiksi tarralla, magneetilla tai piirtämällä jonkin kuvion.
     
  2. Sopikaa viikko kerrallaan, kuinka monesta onnistumisesta lapsi saa palkinnon. Sopiva määrä on 3–5 onnistumista.
     
  3. Sopikaa palkinnoksi jotakin yhteistä mukavaa tekemistä. Lapsen on hyvä olla mukana pohtimassa palkintoa, mutta sen ei ole tarkoitus olla iso tai kallis.

Yhtä taitoa harjoitellaan, kunnes se alkaa selvästi sujua. Tarvittaessa voidaan harjoitella useampi viikko. Harjoittelun ajan lasta palkitaan sovitusti.

Harjoittelun alkaessa lasta voi palkita jo yrittämisestä. Onnistumiseksi riittää se, että suurin osa kerroista onnistuu, esimerkiksi 2/3 tai 3/5. Vanhemman on tärkeää sanoa ääneen, kun huomaa lapsen yrittävän.

Lapsi voi tarvita aluksi muistuttelua ja sanallista kannustamista. Kehu lasta jokaisesta onnistumisesta, jotta motivaatio säilyy.

Kokeile ja havainnoi

  • Millaista tavoitteen asettaminen yhdessä oli? Löysittekö yhteisen tavoitteen?
  • Miten palkkiotaulun käyttäminen sujui?
  • Huomasitteko onnistumisia ja miten palkitsitte lasta?
  • Kannustiko palkkiotaulu lasta yrittämään tavoitteen mukaista toimintaa?
  • Oliko harjoittelussa jokin hankalaa? Jos oli, niin mikä?
  • Vähenikö asiasta muistutteleminen?
  • Mikäli tavoitteeseen ei päästy, mikä esti sen?
Loading ...

Harjoittelun tueksi

Muista

Lasta voi motivoida uuden harjoittelemiseen kannustamalla, palkitsemalla ja antamalla myönteistä palautetta.

Huomaa lapsen yrittäminen ja pienetkin edistysaskeleet. Anna jokaisesta vaiheesta myönteinen palaute lapselle.

Palkitseminen voi auttaa lasta motivoitumaan harjoitteluun ja tehdä harjoittelun tulokset näkyviksi.