Egenvårdsprogram
4. Ett steg i taget
Uppdelning kan användas för att strukturera aktiviteter under hela dagen. Det kan också användas för att strukturera mindre saker som läxor, påklädning eller tvätt.
För att hjälpa med uppdelningen kan ni använda till exempel:
- anvisningar med bilder
- muntliga anvisningar
- Ett steg i taget-anvisningar
I videon kan du se ett skådespelat exempel på hur man kan stödja barnet att gå vidare ett steg i taget.
Öving: Ett steg i taget
Mål
Målet med övningen är att hjälpa barnet att göra dagliga sysslor från början till slut. Övningen kan gradvis stödja barnet att agera mer självständigt.
Anvisning
Ni kan skriva ut PDF-filen nedan eller göra egna Ett steg i taget-kort.
Exempel 1: Påklädning ett steg i taget.
Skriv ner det som ska göras.
Först - Ta av dig din pyjamas.
Sedan – Ta på dig strumpor och underbyxor.
Slutligen – Ta på dig skjorta och långbyxor.
Exempel 2: Att gå ut på rast ett steg i taget
Först – Gå från klassen till klädhängaren.
Sedan – Lägg inneskorna på sin plats.
Sedan - Ta på dig jackan, mössan, handskarna och skorna.
Slutligen - Gå ut på gården.
Försök och observera
Prova på att dela upp aktiviteter aktivt i 2–4 veckor.
- Förändrades något? Hur märks förändringen?
- Har något i er vardag blivit lättare?
- Är sättet ni valt att förverkliga programmet bra?
- Skulle det vara bra att prova en annan metod?
- Vilka utmaningar har ni stött på under övningen?
Kom ihåg
Att göra saker i mindre steg hjälper barnet att uppfatta större helheter.
Med hjälp av uppdelning kan barnet lära sig att agera mer självständigt.
Framgångar stärker självkänslan och förtroendet för ens egna förmågor.