Jiõččhåidd-programm
10. Muisti ja oppiminen
Oppituntiin tai kirjaan keskittyminen voi olla vaikeaa. Joskus tekstistä tai puheesta on hankala huomata oleellisimpia asioita. Erityisesti tylsiin asioihin voi olla vaikea motivoitua.
Mieleen saattaa mahtua tavanomaista vähemmän asiaa kerrallaan. Ensin kuullut asiat unohtuvat sitä mukaan, kun uutta tulee tilalle. Joskus muistiin tallentuneiden asioiden palauttaminen mieleen esimerkiksi kokeessa on vaikeaa, vaikka asiat olisi aiemmin oppinut.
Jos sinulla on keskittymisen vaikeuden lisäksi ajanhallinnan pulmia, harkitsematonta käyttäytymistä tai voimakkaita tunteita, tulee oppimisesta entistä hankalampaa. Kukaan ei opi tai muista hyvin stressaantuneena, väsyneenä tai nälkäisenä.
Vinkkejä muistin tueksi
Seuraavalla videolla (2:15) keskittymisvaikeuksia kokevat nuoret kertovat, minkälaisten tekniikoiden avulla he helpoiten oppivat uusia asioita.
Moni kokee oppivansa videoiden tai äänitteiden kautta paremmin kuin lukemalla. Tekstin sisäistämistä voi myös helpottaa lukemalla sitä nauhalle tai ääneen. Myös äänitteen kuunteleminen ulkona lenkillä voi rauhoittaa oppimaan.
Vältä kiirettä ja stressiä
Anna oppimiselle tilaa ja taukoja. Vietä velvollisuuksien lomassa myös rentouttavaa vapaa-aikaa.
Nuku riittävästi
Iso osa oppimisesta tapahtuu nukkuessa.
Ulkoista muistamista
Hyödynnä muistilappuja ja -listoja, kalenteria, muistutuksia, sovelluksia ja ajastimia
Näkyvälle paikalle jätetty tavara auttaa muistamaan hoidettavan asian.
- Jätä kouluun täytettävä lappu keittiön pöydälle.
- Ota pesuun menevät treenivaatteet ulos laukusta.
Riittävän siistissä huoneessa näkyville jätetyt asiat tulevat varmemmin huomatuiksi.
Tärkeille tavaroille, kuten avaimille ja lompakolle, on hyvä olla vakiopaikka, kuten kori eteisen pöydällä.
Kirjaa tärkeimpiä asioita ylös
Tee muistiinpanoja esimerkiksi oppitunneilla, lukiessa ja lääkärissä.
- Jos samanaikainen kirjoittaminen ja kuunteleminen on hankalaa, kirjaa ylös vain tärkeimmät avainsanat.
- Hyödynnä kuvia, värejä ja symboleja.
Jo muistiinpanojen tekeminen tukee muistia ja oppimista. Ylös kirjoitettuun sisältöön voi palata myöhemmin, eikä asioiden mielessä pysymisestä tarvitse stressata.
Ajatuskartat
Ajatuskartat auttavat hallitsemaan isoja kokonaisuuksia. Kun oppikirjan luvun saa ilmaistua yhdessä kuvassa, on kokonaisuus helpompi oppia ja muistaa vielä myöhemminkin.
- Kynällä tekeminen voi jäädä elävämmin mieleen.
- Sähköisissä ajatuskarttasovelluksissa voi lisätä linkkejä, kuvia ja kommentteja.
- Hyödynnä värejä, kuvia ja tärkeimpien asioiden korostuksia.
Muokkaa opittavaa asiaa
Yhdistele sanoja, kirjaimia tai numeroita helpommin muistettavaan tietoon.
- Ryhmittele asiat uudella tavalla mielessäsi tai muistiinpanoissasi.
- Liitä niihin mielikuvia tai tuttuja paikkoja.
- Mielikuvitus ja huumori ovat tehokkaita muistintukia.
Tee asioista henkilökohtaisia.
- Liitä opittava tieto oman elämäsi tapahtumiin tai perheenjäsenten ikään.
- Hyödynnä syntymävuosia tai kengännumeroa numerosarjojen muistamisessa.
Muista muistiinpanoja tai ajatuskarttoja tehdessäsi, että muut eivät yleensä näe niitä. Voit siis hyödyntää hassujakin merkkejä, mielleyhtymiä ja lyhenteitä. Tärkeintä on, että sinä ymmärrät myöhemminkin, mitä ajoit takaa.
Jaa suuria tavoitteita osiin, ja vältä pakonomaista puurtamista.
Testaa itseäsi tasaisin väliajoin
Kun kokeilet, mitä jo osaat, pystyt onnittelemaan itseäsi edistymisestä. Lisäksi tunnistat kohdat, joita täytyy vielä opetella.
Rentouta suhtautumistasi muistiin
Kukaan ei muista kaikkea. Muistamisen valmiudet vaihtelevat tilanteesta ja elämänvaiheesta toiseen. Kaikilla on myös vahvempia muistin alueita.
- Mieti, mikä muistamisessa on sinulle hankalaa.
- Entä mikä helppoa?
- Voisitko hyödyntää vahvuuksiasi heikkouksien kanssa pärjäämisessä?
Harjoitus: Minä ja muistini
Miksi?
Tämän harjoituksen avulla tutustut omaan muistisi heikkouksiin ja vahvuuksiin. Löydät keinoja muistamisen helpottamiseksi.
Miten?
Jatka lauseita:
1. Minun on vaikea muistaa…
Esim. luettua, kuultua, tylsää tietoa, nimiä, ohjeita, tunnuslukuja, käyttäytymissääntöjä tai suuria tietomääriä
2. Muistan riittävän hyvin…
Esim. näkemääni, tärkeitä päivämääriä, sovittuja asioita, kasvoja tai koulussa käsiteltyjä asioita
3. Muistamistani auttaa…
Esim. kalenteri, muistilaput, päiväohjelman suunnittelu, puhelimen muistutukset, asioiden kertailu mielessä tai tasapainoinen olo
4. Muistamistani heikentää…
Esim. levoton ympäristö, kiire, keskeytykset, väsymys tai ulkoiset paineet, kuten deadlinet tai muiden odotukset
Mitä voisit tehdä muistamisen helpottamiseksi?
Mitä haittaa muistiongelmista on sinulle? Kerro esimerkki arkisesta tilanteesta.
Esim.1: En muista, mitä minun pitää päivän aikana tehdä. Ajaudun tekemään, mitä mieleen juolahtaa. Yhtäkkiä huomaan, että päivä on ohi. Esimerkiksi eilen en muistanut mennä tapaamiseen ennen kuin minulle soitettiin sieltä.
Esim. 2: Minun on vaikea oppia tarvittavia asioita, vaikka lukisin niistä tuntikausia. Luettu ei jää mieleen.
Miten voisit hyödyntää kohtaa 3 tämän asian helpottamiseksi? Miten voisit vähentää kohdassa 4 listaamiasi asioita?
Esim. 1: Voisin aloittaa jokaisen päivän listaamalla ylös, mitä ainakin pitää muistaa tänään tehdä. Tärkeimmille menoille laitan samalla muistutuksen puhelimeeni.
Esim. 2: Etsin opittavasta asiasta tietoa Youtubesta ja Yle Areenasta. Videoita on kivempi katsoa, ja ne jäävät paremmin mieleeni. Niiden jälkeen myös lukeminen on helpompaa, kun aiheesta on pohjatietoa.
Muista
Muistin toimintaa voi tukea monin tavoin. Oleellista on tunnistaa, millä muistin alueilla itsellä on ongelmia.