Skip to main content

Jiõččhåidd-programm

Miten keskittymisvaikeudet näkyvät?

Keskittymisvaikeudet näkyvät eri ihmisillä eri tavoin. Monelle nuorelle vaikeinta on keskittyä koulussa.

Muista

Keskittymisvaikeuksien ilmeneminen on yksilöllistä ja vaihtelee eri elämäntilanteissa. Yleensä mieluisiin ja vaivattomiin asioihin on helpointa keskittyä. 

Keskittymisvaikeudet koulussa 

Koulussa pitää pystyä kuuntelemaan ja toimimaan ohjeiden mukaisesti. Se vaatii keskittymistä. Myös kotona pitää muistaa huolehtia kouluasioista, kuten läksyistä, kokeisiin lukemisesta ja erilaisten velvollisuuksien muistamisesta. 

Toisille vaikeinta on istua paikoillaan. Opiskelu voi tuntua tosi tylsältä, ja siksi tunnilla tekee helposti mieli esimerkiksi jutella kaverin kanssa.    

Jotkut saavat asioita hoidettua vasta viime tipassa, jos silloinkaan. Monesti tehtävän aloittaminen on kaikkein vaikeinta, mutta alkuun pääsyn jälkeen helpottaa.

Nuorten kokemuksia  

Videolla (2:06) kuulet nuorten kokemuksia siitä, miten heidän keskittymisvaikeutensa ilmenevät koulussa.

Kotona ja vapaa-ajalla 

Omiin harrastuksiin, peleihin tai kavereiden asioihin voi kuitenkin olla helppoa keskittyä. Keskittymisvaikeudet ovat usein pahimpia muiden antamien sekä kaikkein tylsimpien ja pisimpien tehtävien kohdalla.  

Toiset pystyvät keskittymään, jos joku selkeästi kertoo, mitä pitää tehdä ja milloin. Ongelmat voivat olla pahimpia silloin, kun pitäisi itse muistaa tehdä jotakin. 

Toiset eivät tahdo saada mitään aikaiseksi. Toiset taas tempautuvat jatkuvasti tekemään uutta, ja tekemiset jäävät helposti kesken. Joidenkin toiminta vaihtelee väsyneen saamattomuuden ja vauhdikkaan kohelluksen välillä. 

Nuorten kokemuksia

Videolla (1:51) kuulet nuorten kokemuksia siitä, miten heidän keskittymisvaikeutensa ilmenevät vapaa-ajalla.

Voiko keskittyä liikaa?

Joskus keskittymisen vaikeus on enemmänkin ylikeskittymistä. Sitä kutsutaan hyperfokukseksi. 

Silloin tehtävään uppoutuu niin syvästi, ettei huomaa ajan kulumista tai ympärillä tapahtuvia asioita. Tehtävästä irrottautuminen voi olla vaikeaa, ja keskeytykset ärsyttävät. 

Tällöin saattaa esimerkiksi tehdä yhtä koulutehtävää tunteja ja huomata, ettei muille tehtäville jäänyt yhtään aikaa. Jotkut unohtuvat lukemaan tai pelaamaan pitkälle yöhön, vaikka aamulla olisi aikainen herätys. Toiset taas jäävät esitelmää tehdessään hiomaan kuvitusta ja fonttia siten, että eivät ehdi riittävästi paneutua sisällön tekemiseen.