Skip to main content

Jiõččhåidd-programm

25. Makuaistin harjoitukset

Uusien makujen maisteluun voi liittyä paljon jännitystä ja pelkoakin. Uusiin ruoka-aineisiin voi totutella yhteisen maistelemisen avulla. Uusien makujen käyttöönotto vaatii kärsivällisyyttä, aikaa ja lempeää yrittämistä.

Harjoitus 1: Minun ruokaympyräni 

Tavoite

Tavoitteena on laajentaa lapsen ruokavaliota niin, että lapsi osallistuu sen suunnitteluun.  

Ohje 

Piirtäkää lapsen ruokaympyrä, johon tulee kaksi sisäkkäistä ympyrää. Voitte halutessanne käyttää myös valmista pohjaa (pdf alla).  

  1. Kirjatkaa keskimmäiseen ympyrään ruoka-aineita, jotka jo kuuluvat lapsen ruokavalioon.  
  2. Kirjoittakaa sitten ulompaan ympyrään, mitä lapsi haluaisi oppia syömään.  
  3. Kirjatkaa lopuksi tavoitelaatikkoon, mitä ruoka-ainetta lapsi voisi maistaa ensimmäisenä.  

Harjoitelkaa maistamista vähitellen suunnitelman mukaisesti. 

Voitte ensin tutkia maisteltavana olevaa ruokaa.

  • Miltä se näyttää?
  • Miltä se tuntuu sormissa?
  • Miltä se tuntuu, jos sitä käyttää huulilla?

Edetkää vähitellen maistamiseen.  

Anna lapselle paljon myönteistä palautetta harjoittelun eri vaiheissa. Kehu myös yrittämisestä. 

Kokeile ja havainnoi 

  • Saitteko lapselle jonkin uuden maun ruokavalioon?  
  • Yllättikö jokin asia harjoittelussa?   
  • Millaisia haasteita harjoittelussa on ollut? 
  • Olisiko tarpeen kokeilla jotain toista harjoitusta? 
Loading ...

Harjoittelun tueksi

Harjoitus 2: Makuraati

Tavoite 

Tavoitteena on rohkaista lasta maistamaan uusia makuja ja koostumuksia. Harjoittelun kautta lapsen ruokavalio voi laajentua.  

Ohje 

Suunnitelkaa päivä ja aika, jolloin makuraati järjestetään.  

Valitkaa maisteltavaksi 3–5 ruoka-ainetta kerrallaan. Voitte pitää makuraatia teemoittain. Teemoja voivat olla esimerkiksi kasvikset, hedelmät ja viljatuotteet. Voitte halutessanne edetä myös ilman teemaa. 

Uusien makujen lisäksi on mukana aina hyvä olla myös 1–2 tuttua, lapselle mieluisaa makua. 

Piirtäkää itse tai tulostakaa arviointilomakkeet (pdf alla).  

Laittakaa jokaiselle osallistujalle pienet palat maisteltavia ruoka-aineita lautaselle. Tavoitteena on, että kaikki maistavat edes ihan vähän jokaista. Jos lapsi ei ensimmäisillä kerroilla kannustuksesta huolimatta uskalla maistaa, näytä mallia.  

Ruoka-aineita maistetaan yksi kerrallaan. Niiden ominaisuuksia arvioidaan hymynaamoilla tai numeroilla.  

Lopuksi valitaan paras ruoka-aine voittajaksi.  

Keskustelkaa yhdessä, oliko makuraadissa joitain sellaista ruoka-aineita, joita voisi käyttää ruoanlaitossa jatkossa.  

Makuraadin voi pitää esimerkiksi kerran viikossa tai kuukaudessa. 

Suunnitelma

Pitäkää makuraatia säännöllisesti 2–4 kuukauden ajan.  

  • Muuttuiko mikään? Mistä huomaat muutoksen?   
  • Onko lapsesi ruokavalioon tullut uusia ruoka-aineita?   
  • Onko makuraadin toteutustapa ollut hyvä?  
  • Olisiko tarpeen kokeilla jotain toista harjoitusta?   
  • Millaisia haasteita harjoittelussa on ollut? 
Loading ...