Skip to main content

Jiõččhåidd-programm

12. Miten löydän kaverin?

Ihmiset, joilla on nepsypiirteitä, voivat kokea uusiin ihmisiin tutustumisen vaikeana tai jännittävänä. Lapsi ei välttämättä tiedä, miten pitäisi toimia, mitä toiselle voisi sanoa tai mistä tutustumisen voisi aloittaa.

Uusiin ihmisiin tutustuminen vaatii rohkeutta. Tutustumisen taitoa kannattaa harjoitella ennakkoon tutun ja turvallisen ihmisen kanssa. Lasta voi auttaa se, että mietitään, mitä hän voisi tehdä tai sanoa lähestyessään toista.  

Harjoitus: Miten löydän kaverin?

Tavoite 

Harjoituksen tavoitteena on opettaa lapselle keinoja, joilla voi lähestyä toisia.  

Ohje 

Harjoituksessa opetellaan ennakkoon, miten voi toimia, kun haluaa tutustua johonkuhun. Harjoitellessa on hyvä näytellä tutustumistilanteita. 

Voitte käyttää halutessanne apuna valmiita Tutustutaanko-kysymyskortteja (pdf alla) sekä Miten löydän kaverin -tutustumissuunnitelmaa (pdf alla).  

Kaveriin tutustumisen taidon voi pilkkoa kolmeen osaan
  1. sopiva paikka – missä ja kehen haluat tutustua? 
  2. sopiva tilanne – millaisessa tilanteessa voisit lähestyä toista? 
  3. sopivat sanat eli keskustelun aloittaminen 

Tutustumisharjoittelun voi aloittaa keskustelemalla lapsen kanssa ja kirjaamalla tutustumisen suunnitelmaa paperille.  

Pohtikaa yhdessä vastauksia seuraaviin kysymyksiin
  1. Sopiva paikka: Millaisessa paikassa olet aiemmin tutustunut uuteen ihmiseen? Onko mielessäsi joku lapsi, johon haluaisit tutustua? Missä näet tätä lasta yleensä?  
  2. Sopiva tilanne: Miten voisit lähestyä toista? Mikä olisi sopiva tilanne mennä hänen luokseen? Voisitko mennä hänen luokseen välitunnilla tai iltapäiväkerhossa? Voisitko istua hänen viereensä harrastuksessa?  
  3. Sopivat sanat: Mitä voisit sanoa toiselle ensimmäiseksi? Mitä voisit kysyä toiselta? Mitä voisit kertoa itsestäsi?  

Esimerkki

Sopiva paikka: Lapsi on koulussa välitunnilla ja näkee oppilaan, johon haluaisi tutustua. Tämä istuu keinussa esine kädessään. Lasta kiinnostaa, mikä esine on.  

Sopiva tilanne: Lasta voi ensin tarkkailla sivusta. Sen jälkeen voi mennä lähemmäksi katsoen kohti ja hymyillen.  

Sopivat sanat: Keskustelun voi aloittaa sanomalla: Moi, ootko sä Lauri-open luokalla? Mikä sun nimi on? Mun nimi on... Mikä lelu sulla on siinä? Se näyttää kivalta.  

Harjoitelkaa sitten yhdessä tutustumista erilaisissa tilanteissa siten, että vanhempi esittää lasta, johon oma lapsi haluaa tutustua. Voitte valita Tutustutaanko -kysymyskorteista avuksi kysymyksiä, joita voi esittää tutustuessa.  

Kokeile ja havainnoi

Harjoitelkaa yhdessä erilaisia arjen tilanteita, joissa voi tutustua uuteen ihmiseen. Harjoitelkaa kysymään ja vastaamaan erilaisiin tutustumiskysymyksiin useita kertoja. 

  • Onko tutustuminen ollut lapselle harjoittelun jälkeen helpompaa kuin aiemmin?  
  • Onko toisten lähestyminen nyt helpompaa? 
  • Onko lapsi rohkaistunut aloittamaan keskustelua toisten kanssa?  
  • Mikä harjoittelussa on ollut hankalaa?  
  • Mitä taitoja lapsesi kanssa on hyvä vielä harjoitella?  
Loading ...

Muista

Tutustuminen ja toisten kanssa oleminen ovat taitoja, joita voi harjoitella.  

Ennakkoon harjoittelun avulla lapsi voi saada varmuutta ja itseluottamusta oikeisiin tutustumistilanteisiin.  

Jännittävässä tilanteessa lapsi tarvitsee paljon kannustusta ja lempeää rohkaisua.