Jiõččhåidd-programm
2. TYÖKALUJA
Usein vaikeudet johtuvat puutteellisista taidoista toimia joustavasti arjen tilanteissa ja toisten kanssa. Lapsella voi olla vaikeuksia säädellä tunteitaan. Hän voi kuormittua herkästi.
Keinoja kohti muutosta
Hyvä uutinen on, että taitoja arjen hallitsemiseksi voi opetella. Avaimet onnistumiseen ovat teillä, sillä olette lapsesi kanssa hänen elämänsä parhaat asiantuntijat.
Seuraavaksi opitte keinoja, joiden avulla on mahdollista saada arki paremmin hallintaan. Osa niistä voi olla teille entuudestaan tuttuja, osa taas uusia.
Jo se on merkittävää, että luet tätä tekstiä. Olet siis ainakin hetkeksi pysähtynyt miettimään tilannettanne ja toivot muutosta.
Miten käytän tätä omahoito-ohjelmaa?
Koko ohjelmaa ei tarvitse käydä läpi. Ensimmäisessä osiossa käytiin läpi eri nepsypiirteitä ja sinulla oli mahdollisuus pohtia, esiintyykö niitä lapsellasi. Tämän oli tarkoitus auttaa sinua tunnistamaan, mitä piirteitä juuri sinun lapsellasi on.
Jokaisen piirteen kohdalle oli listattu
- tietoa kyseisistä nepsypiirteistä
- kyseisiin piirteisiin sopivia harjoituksia
Tutustu ensin harjoitukseen itse ja pohdi, sopisiko se lapsesi kanssa käytettäväksi. Voit valita lapsellesi ja elämäntilanteeseenne parhaiten sopivat harjoitukset.
Harjoitukset ovat tärkein osa omahoito-ohjelmaa
On tärkeää, että tiedon lukemisen lisäksi teette myös harjoituksia. Harjoitusten tekemisen kautta muututte lukijoista aktiivisiksi tekijöiksi. Näin otatte askelia tilanteenne parantamiseksi.
Miten harjoituksia tehdään?
Jotkut harjoitukset vievät enemmän aikaa kuin toiset. Tärkeää kuitenkin on, että jatkatte harjoitusten parissa, vaikka se tuntuisikin haastavalta.
Joitakin harjoituksia on tärkeä toistaa riittävän monta kertaa, jolloin tekemistänne muutoksista tulee kestävämpiä.
Harjoitukset, jotka koette erityisen hyviksi, kannattaa ottaa muistiin ja palata niihin pitkäjänteisesti.
Seuraavalla videolla (1:34) saat vinkkejä omahoito-ohjelman harjoitusten tekemiseen. Samalla kuulet, miksi harjoitteluun kannattaa sitoutua.
Lapsi tarvitse apua ja ohjausta
Tämän ohjelman taitojen harjoittelua voidaan verrata pyörällä ajamisen opettelemiseen.
Harjoittelussa olennaista on edetä lapsen ehdoilla. Vaikka aikuista voi välillä turhauttaa, on samoja asioita harjoiteltava niin kauan, että ne sujuvat. Se, kuinka paljon ja kuinka pitkään yhtä harjoitusta tehdään, on yksilöllistä. Oppiminen voi olla joillekin lapsille pelottavaa ja vaatia suuria ponnistuksia.
Vanhempien tehtävänä on luoda harjoittelun ilmapiiristä turvallinen, myönteinen ja kannustava. Jos harjoittelu on sopivan tasoista, vie jokainen yritys uutta taitoa eteenpäin.
Kun harjoiteltu taito sujuu, voi lapsi vielä tarvita aikuista taustatueksi.
Anna aikaa muutokselle
Motivaatio asioiden muuttamiseen vaihtelee. Muista, että tämä vaihtelu on luonnollista, ja se voi olla eritahtista sinulla ja lapsellasi.
Tee silti sopimus sekä itsesi että lapsesi kanssa: kokeilkaa tämän ohjelman ohjeita, ja arvioikaa vasta myöhemmin niiden hyödyllisyyttä.
Saatte tässä osiossa työkaluja toimintakyvyn vahvistamiseen ja ajattelutavan uudistamiseen. Tehkää harjoituksia sen mukaan, mitkä niistä tuntuvat teille tarpeellisilta. Muista kuunnella omia ja lapsesi voimavaroja.
Tän obbvuõđâst
- SELKEYS ARJESSA
- 1. Suunnitellaan viikkoni
- 2. Minne me menemme?
- 3. Vaihtoehtosuunnitelma
- 4. Vaihe kerrallaan
- 5. Ajankäyttöapurit
- 6. Palkitseminen
- TUNNETAIDOT
- 7. Miltä minusta tuntuu?
- 8. Tunnemittari
- 9. Mitä tapahtui?
- 10. Käyttäytymisen kaukosäädin
- 11. Mikä minua rauhoittaa?
- KAVERITAIDOT
- 12. Miten löydän kaverin?
- 13. Voinko tulla mukaan leikkiin?
- 14. Minä kerron, kysyn ja kuuntelen
- 15. Samaa mieltä vai eri mieltä?
- 16. Minun ja muiden rajat
- VIREYSTILAN SÄÄTELY
- 17. Keho rennoksi
- 18. Väsymystä vastaan
- KUORMITUKSEN SÄÄTELY
- 19. Kuormitusmittari
- 20. Ympäristön muokkaaminen
- 21. Keskittymisen apuvälineet
- AISTIT
- 22. Aistimittari
- 23. Aistien apuvälineet
- 24. Aistiharjoituksia
- 25. Makuaistin harjoitukset
- ERILAISUUDEN HYVÄKSYMINEN
- 26. Samanlainen ja erilainen
- 27. Mistä minä pidän, entä sinä?
- 28. Minun vahvuuteni