Jiõččhåidd-programm
5. Ajankäyttöapurit
Ajan hahmottamisen apuvälineet
- kello
- munakello
- herätyskello
- puhelimen muistutus
- ajastinsovellukset
- kalenteri
Harjoitus: Ajankäyttöapurit
Tavoite
Harjoituksen tavoitteena on auttaa lasta hahmottamaan aikaa ajastimien avulla.
Ohje
Sopivan ajastimen löytäminen voi edellyttää useampien vaihtoehtojen kokeilua.
Erilaisia ajastimia on saatavana puhelin- ja tablettisovelluksina. Yksinkertaisin ajastin on munakello tai herätyskello. Puhelimien muistutus- ja herätyskellotoiminnot sopivat myös tarkoitukseen.
- Valitkaa kokeiluun jokin ajastin.
Ajastin, jossa jäljellä oleva aika näkyy punaisena värinä, auttaa usein tehokkaasti hahmottamaan käytettävää aikaa.
- Laita ajastimeen leikkiaika lapselle.
Anna sanallinen ohje: ”Voit leikkiä nyt 20 minuuttia. Sitten meillä on ruoka. Kun ajastimen aika loppuu, on 20 minuuttia mennyt.”
- Aluksi muistuta lasta, kun aikaa on jäljellä puolet.
Muistuta myös silloin, kun aikaa on vielä viisi minuuttia: “Nyt aikaa on jäljellä viisi minuuttia. Sitten mennään pesemään kädet ja syömään.” Näin siirtymä ei tule lapselle yllätyksenä. Ohjeistaessasi lasta, vältä epämääräisiä kuvauksia, kuten “kohta” tai “pian”. Lapsi ei tiedä, kuinka pitkästä ajasta on kyse.
Ponnistelua vaativien tekemisten kanssa ajastinta voi käyttää myös tauottamiseen. Ajastakaa esimerkiksi kymmenen minuuttia tekemistä ja viisi minuuttia taukoa.
Kokeile ja havainnoi
- Oliko ajan hahmottamisen apuvälineistä teille hyötyä? Jos oli, mistä oli eniten hyötyä?
- Mikä auttoi sujuvoittamaan siirtymiä?
- Vähenikö myöhästely ja kiireen tuntu perheessänne?
- Huomasitko muutoksia lapsesi siirtymissä?
Loading ...
Muista
Tekemiseen käytettävä aika on tärkeä havainnollistaa lapselle. Se auttaa lasta valmistautumaan siirtymiseen.