Jiõččhåidd-programm
22. Aistimittari
Mittarin käyttöä on tärkeää harjoitella kotona ennen kuin se otetaan käyttöön esimerkiksi päivähoidossa tai koulussa.
Harjoitus: Aistimittari
Tavoite
Tavoitteena on opettaa lasta käyttämään aistimittaria kertomisen tukena tilanteissa, joissa aistiärsykkeet vaikuttavat käyttäytymiseen.
Ohje
Keskustelkaa ensin aisteista ja siitä, kuinka jokaisen aistikokemukset ovat yksilöllisiä. Joku voi pitää jostain asiasta, mistä toinen ei pidä. Voitte käyttää apuna sivun Aistiherkkyys Tutkitaan yhdessä -kohtaa.
Tulostakaa tai tallentakaa digilaitteelle aistimittari (pdf alla).
Mittarin vasemmassa laidassa on kuvat eri aisteille. Oikean reunan mittarilla mitataan, onko aistimus miellyttävä, neutraali vai epämiellyttävä.
Valitkaa jokin aisti mittarin yläosasta. Arvioikaa kumpikin mittarilla, miltä tähän aistiin liittyvät erilaiset kokemukset tuntuvat.
Mittarin avulla voi saada tietoa lapsen aistikokemuksista eri ympäristöissä. Sen pohjalta voi pohtia, miten aistikuormaa voisi vähentää.
Havainnoi
Kokeilkaa käyttää aistimittaria arjen apuna säännöllisesti 2–4 viikon ajan.
- Muuttuiko mikään? Mistä huomaat muutoksen?
- Onko jokin arjessanne helpompaa?
- Oletteko löytäneet uusia tapoja toimia aistirikkaissa tilanteissa?
- Olisiko tarpeen kokeilla jotain toista harjoitusta?
- Millaisia haasteita harjoittelussa on ollut?
Harjoittelun tueksi
Muista
Aistien kautta tulevan tiedon käsittely on yksilöllistä. Sama määrä esimerkiksi ääntä voi tuntua toisesta ihmisestä neutraalilta ja toisesta taas epämiellyttävältä.
Aistikokemusten mittaaminen auttaa löytämään apuvälineitä kuormituksen säätelyyn.
Aistikuormitukseen voi vaikuttaa muokkaamalla ympäristöä.