Skip to main content

Egenvårdsprogram

Varför ingripa i tid?

Problematisk skolfrånvaro är vanligtvis ett symtom på något annat. När ett barns skolfrånvaro ökar eller det blir svårare att gå till skolan har problemet redan existerat ett tag. Problemet kan orsaka en ond cirkel som upprätthåller sig själv.

Var uppmärksam på dessa situationer

Typiska föregripande situationer att vara uppmärksam på:

  • olovlig frånvaro eller kontinuerliga förseningar
  • svårigheter att återvända till skolan efter lov eller frånvaro
  • frånvaro från vissa lektioner eller till exempel utflyktsdagar
  • ökade fysiska symtom, ökad sjuklighet
  • skolmotivationen är dålig och barnet ser ingen mening med skolan

Den onda cirkeln med problematisk skolfrånvaro

Tillfällig frånvaro kan bli en självbekräftande ond cirkel.

Om barnet bara delvis går i skolan kan det bli allt svårare för barnet att gå till skolan.

Bara tanken på att gå till skolan kan orsaka ångest eller tvångssyndrom. Barnet kan också ha kroppsliga symtom som huvudvärk eller magont. De kroppsliga symtomen underlättar beslutet om att stanna hemma.

På grund av frånvaron minskar barnets rutiner. Bristen på rutiner påverkar barnets förmåga att möta situationer som hen tycker är svåra eller otrevliga.

det är svårt att gå till skolan

ångest och kroppsliga symtom

barnet stannar hemma

rutinerna fattas

Det kan vara svårt att bryta spiralen. Planmässighet hjälper, man kan ta hjälp av övning 9. Förändringsplan.