Egenvårdsprogram
Varför ingripa i tid?
Var uppmärksam på dessa situationer
Typiska föregripande situationer att vara uppmärksam på:
- olovlig frånvaro eller kontinuerliga förseningar
- svårigheter att återvända till skolan efter lov eller frånvaro
- frånvaro från vissa lektioner eller till exempel utflyktsdagar
- ökade fysiska symtom, ökad sjuklighet
- skolmotivationen är dålig och barnet ser ingen mening med skolan
Den onda cirkeln med problematisk skolfrånvaro
Tillfällig frånvaro kan bli en självbekräftande ond cirkel.
Om barnet bara delvis går i skolan kan det bli allt svårare för barnet att gå till skolan.
Bara tanken på att gå till skolan kan orsaka ångest eller tvångssyndrom. Barnet kan också ha kroppsliga symtom som huvudvärk eller magont. De kroppsliga symtomen underlättar beslutet om att stanna hemma.
På grund av frånvaron minskar barnets rutiner. Bristen på rutiner påverkar barnets förmåga att möta situationer som hen tycker är svåra eller otrevliga.
det är svårt att gå till skolan
ångest och kroppsliga symtom
barnet stannar hemma
rutinerna fattas
Det kan vara svårt att bryta spiralen. Planmässighet hjälper, man kan ta hjälp av övning 9. Förändringsplan.