Jiõččhåidd-programm
3. Haitalliset ajatukset
Ajatukset ovat mielikuvia tai sisäistä puhetta, jota kerrot itsellesi. Ajatukset ohjaavat sitä, minkälaisia tulkintoja teet tilanteista. Ajatukset voivat olla automaattisia, jolloin niiden vaikutusta ei edes huomaa.
Ajatukset voivat olla haitallisia, jos ne eivät vastaa todellisuutta tai jos ne ovat kielteisiä. Esimerkiksi ajatus ”tästä ei tule ikinä mitään” lannistaa. Ajatus ”opin koko ajan, vaikka tämä on vaikeaa” saa saman tilanteen tuntumaan toiveikkaammalta.
Haitalliset ajatukset lannistavat
Haitalliset ajatukset ovat usein muodoltaan ehdottomia ja mustavalkoisia. Ne voivat alkaa esimerkiksi sanoilla ”ei koskaan”, ”aina” tai ”pitää”.
Haitalliset ajatukset voivat laskea mielialaa ja vaikeuttaa toimintaa. Ne saattavat lannistaa ja saada esteet tuntumaan suuremmilta.
Perheessä haitalliset ajatukset ovat usein jaettuja. Kun ongelmat ovat jatkuneet pitkään, voivat kielteiset ajatukset korostua. Tällöin on vaikeaa rohkaista lasta tai vahvistaa toiveikkuutta tulevaisuudesta.
Haitallisten ajatusten tunnistaminen ja haastaminen mahdollistaa muutoksen.
Haitallisten ajatusten haastaminen
Haitallisia ajatuksia voi opetella haastamaan keksimällä niiden rinnalle vaihtoehtoisia ajatuksia. Vaihtoehtoisia ajatuksia ideoimalla harjoittelet näkökulman vaihtoa.
Kun vaihtoehtoiset ajatukset ovat joustavia, toiveikkaita ja kannustavia, ne parantavat oloa ja helpottavat toimintaa.
Esimerkki
Pohdi, miten näkökulman vaihtaminen vaikuttaisi tässä tilanteessa mielialaasi ja toimintaasi.
Tilanne: Opettaja ohjasi meitä hakemaan ulkopuolista apua.
- Haitallinen ajatus: ”Hän ajattelee, että olemme epäonnistuneet vanhempina.”
- Vaihtoehtoinen ajatus: ”Hän haluaa auttaa meitä. Kaikki tarvitsevat joskus apua.”
Harjoitus: Haitalliset ajatukset
Miksi?
Tunnistat haitallisia ajatuksiasi, ja haastat niiden hyödyllisyyttä.
Miten?
Tässä harjoituksessa on kaksi osaa.
Lue alta esimerkkejä haitallisista ajatuksista. Jos tunnistat, että sinulla on vastaava haitallinen ajatus, kirjoita se vastauskenttään.
Harjoituksen toisessa osassa pohdit tunnistamallesi haitalliselle ajatukselle vaihtoehtoisen ajatuksen apukysymysten avulla.
1. Tunnistatko joitakin seuraavista haitallisista ajatuksista?
Jos tunnistat, kirjoita se vastauskenttään
Valikoiva havainnointi
Esim. Keskustelin lapsen kanssa pitkään siitä, että hän oli tiistaina ja perjantaina unohtanut osan koulussa tarvitsemistaan kirjoista kotiin. En antanut hyvää palautetta siitä, että viikon muina päivinä hänellä oli tarvittavat oppimateriaalit mukana koulussa.
2. Tutki haitallisia ajatuksiasi yksitellen seuraavien kysymysten avulla
Esimerkit koskevat ajatusta ”Lasten ei kuulu kyseenalaistaa vanhempien antamia ohjeita.”
Kirjoita tunnistamillesi haitallisille ajatuksille vaihtoehtoinen ajatus
Valikoiva havainnointi
Esim. Minun tulisi kiinnittää huomiota myös siihen, kun lapsi muistaa huolehtia kouluvarusteistaan. Useimmiten hän kuitenkin onnistuu siinä.