Jiõččhåidd-programm
POSITIIVISET KEINOT
Seuraavalla videolla (1:40) pääset tutustumaan vanhemmuuden työkalupakkiin kuuluviin positiivisiin ja rajoittaviin keinoihin. Saat käsityksen siitä, miten työkalut liittyvät toisiinsa.
Käytä positiivisia keinoja rajattomasti päivittäin
Positiiviset keinot vahvistavat lapsen myönteistä käytöstä. Niitä käytetään päivittäin rajattomasti ja säästelemättä.
Positiiviset keinot sisältävät kolme myönteisen käytöksen vahvistamisen osa-aluetta:
POSITIIVINEN VUOROVAIKUTUS
1. Yhteinen läsnäolo ja lapsilähtöisyys
MYÖNTEISEN KÄYTÖKSEN VAHVISTAMINEN
UUSIEN TAITOJEN JA KÄYTÖKSEN OPETTAMINEN
Positiivinen vuorovaikutus
Positiivista vuorovaikutusta lapsen ja vanhemman välillä syntyy
- yhteisestä läsnäolosta ja lapsilähtöisestä ajasta
- välittämisen osoituksista ja kuuntelemisesta
Positiivisen vuorovaikutuksen työkalujen tavoite on vahvistaa lapsen ja vanhemman välistä sidettä, parantaa vuorovaikutusta ja ilmapiiriä sekä lisätä vanhemman myönteistä asennetta lapseen.
Kun lapsen ja vanhemman välinen suhde on myönteinen, on vanhemman helpompi vaikuttaa lapsen käyttäytymiseen ja opettaa tälle uusia taitoja.
Myönteisen käytöksen vahvistaminen
Vanhempi voi vahvistaa lapsen myönteistä käyttäytymistä huomaamalla sen ja antamalla siitä myönteistä palautetta.
Palautetta voi antaa
- sanattomalla huomioimisella
- sanallisilla kehuilla
- palkinnoilla
Uusien taitojen ja käytöksen opettaminen
On tärkeää opettaa ja näyttää lapselle taitoja, joiden avulla hän voi oppia käyttäytymään toivotulla tavalla.
Lapselle kannattaa opettaa
- neuvottelu- ja ongelmanratkaisutaitoja
- tunteiden säätelykeinoja
Muista
Kun vanhempi vahvistaa lapsen toivottua käytöstä johdonmukaisesti ja säännöllisesti, se lisääntyy. Vahvistaminen on toimivin tapa vaikuttaa lapsen käyttäytymiseen.
Ongelmakäytöksen rajaaminen ilman myönteistä vahvistamista on tehotonta, koska tällöin lapsi ei omaksu toivottuja käytöstapoja.
Kun lapsi saa kiitosta käyttäytyessään toivotulla tavalla, oppii hän myös hakemaan huomiota myönteisillä tavoilla.