Skip to main content

Jiõččhåidd-programm

5. Aktiivisuuden lisääminen

Aktiivisuuden järjestelmällinen lisääminen on oleellista mielialan kohottamisessa. Tätä kutsutaan käyttäytymisen aktivoinniksi.

On tärkeää auttaa lasta huomaamaan, miten toiminta vaikuttaa mielialaan.

Edellisessä työkalussa lisättiin mukavaa tekemistä. Tässä työkalussa pyritään lisäämään lapsen aktiivisuutta niissä askareissa, joiden tekeminen tuntuu raskaalta.

Toiminnan kautta mielihyvää

Alakulo ja kielteiset ennakkoajatukset lisäävät passiivisuutta. On vaikeaa aloittaa toimintaa ja ponnistella asioiden eteen. Saamattomuuden kokemukset vahvistuvat, mikä lisää mielialan laskua.

Lapselle on tärkeää opettaa, että mielialan ja ajatusten ei kuitenkaan tarvitse määrittää toimintaa. Toimintaan vaikuttamalla voidaan vaikuttaa ajatuksiin ja mielialaan.

Toiminta lisääntyy

Kielteiset ajatukset vähentyvät

Mieliala kohoaa

Muista

Käyttäytymisen aktivoinnissa on tärkeää kannustaa lasta tekemään säännöllisesti suunniteltuja asioita, vaikka se ei aina tuntuisikaan mukavalta. Näin lapsi saa onnistumisen kokemuksia, jotka lisäävät hänen pystyvyyden kokemustaan. Tämä parantaa mielialaa.

Harjoitus: Käyttäytymisen aktivointi

Miksi?

Vahvistat lapsen mielialaa ja pystyvyyden kokemusta.

  • Autat lastasi huomaamaan, että hän saa tehtyä arjen askareita. Tämä lisää mielihyvän kokemusta.
  • Opetat, että mielialan ei tarvitse ohjata toimintaa. 
  • Lapsi voi myös huomata, miten toiminta voi kohottaa mielialaa ja vähentää kielteisiä ajatuksia.

Miten?

Harjoitusta on tärkeää tehdä säännöllisesti ja jatkaa usean viikon ajan, jotta aktiivisuus lisääntyy ja lapsi saa toistuvia kokemuksia sen hyödystä.

Aloittakaa ensin yhdestä tekemisestä. Kun lapsi on toteuttanut sen, tehkää uusi suunnitelma uudesta tekemisestä. 

Jatkossa voitte tehdä myös viikkosuunnitelman, johon valitsette muutamia tekemisiä ja suunnittelette niille sopivan ajankohdan.

Kartoittakaa tekemisiä

Kirjatkaa lapsen kanssa ylös arjen pieniä asioita, joihin lapsen on ollut vaikeaa tarttua. Kerätkää sellaisia asioita, joiden tekeminen vahvistaisi lapsen kokemusta pystyvyydestä ja onnistumisesta.

Pohtikaa asioita, jotka olisivat lapsen voimavarat huomioiden toteutettavissa. Pieni ponnistelu askareen tekemisessä lisää mielihyvän kokemusta onnistumisesta. Jos ponnistelua vaaditaan liikaa, teko saattaa jäädä tekemättä.

Loading ...
Sopikaa toteutuksesta

Pyydä lasta valitsemaan listasta jokin askare, jonka hän tekee seuraavan kahden päivän aikana. Kirjatkaa suunnitelma ylös, milloin teko toteutetaan. Voitte käyttää esimerkiksi viikko-ohjelman pohjaa apuna.

Pohtikaa, voiko vanhempi tukea lasta jotenkin teon toteuttamisessa.

Loading ...
Arvioikaa tunnetta ja ajatuksia

Ohjaa lasta arvioimaan omaa tunnetilaa ja ajatuksia askareeseen liittyen sen tekemisen jälkeen. Voitte käyttää tunnetilan arvioimisen apuna myös tunnemittaria harjoituksesta 6. tunteiden tunnistaminen.

Ennen askaretta:

Loading ...

Askareen tekemisen jälkeen:

Loading ...

Huomaa

Jos lapsi ei pysty toteuttamaan päättämäänsä aktiviteettia, kerro lapselle, ettei se ole hänen vikansa. Aktiviteetti on ollut syystä tai toisesta vielä liian vaativa toteutettavaksi.

Kannusta lasta jatkamaan harjoittelua. Valitkaa seuraavaksi jokin lapsen tämänhetkiseen toimintakykyyn paremmin sopiva aktiviteetti.