Jiõččhåidd-programm
Miksi puuttua ajoissa?
Kiinnitä huomiota näihin tilanteisiin
Tyypillisiä ennakoivia tilanteita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota:
- luvattomat poissaolot tai jatkuva myöhästely
- hankaluus palata kouluun loman tai poissaolon jälkeen
- poissaolot tietyiltä oppitunneilta tai esimerkiksi retkipäivinä
- lisääntyneet keholliset oireet, sairastelun lisääntyminen
- koulumotivaatio on heikko eikä lapsi näe koulunkäynnillä olevan merkitystä
Kouluakäymättömyyden negatiivinen kehä
Satunnaisista poissaoloista voi muodostua itseään vahvistava kehä.
Jos lapsi osallistuu koulunkäyntiin vain osittaisesti, voi kouluun meneminen vaikeutua entisestään.
Pelkkä ajatus kouluunmenosta voi aiheuttaa ahdistusta tai pakko-oireita. Lapsi voi kokea myös kehon oireita, esimerkiksi päänsärkyä tai vatsakipua. Kehollisten oireiden kokeminen helpottaa päätöstä jäädä kotiin.
Poissaolojen takia rutiinit lapsen elämässä vähenevät. Rutiinien puuttuminen vaikuttaa lapsen kykyyn mennä tilanteisiin, jotka hän kokee hankalina tai epämiellyttävinä.
kouluunmeno on vaikeaa
ahdistusta ja kehon oireita
lapsi jää kotiin
rutiinit puuttuvat
Kierteen katkaiseminen voi olla haastavaa. Suunnitelmallisuus auttaa, siinä voi olla avuksi harjoitus 9. Muutossuunnitelma.