Программа самопомощи
3. Tutustuminen
Vanhemmat ovat usein keskeisessä osassa etenkin pienten lasten kaverisuhteiden tukemisessa. Tällä sivulla on kaksi harjoitusta, joiden avulla voit tukea lastasi tutustumisessa.
Keskustelkaa lapsen toiveista
- Kaipaako lapsi kaveria esimerkiksi omassa pihapiirissä, päiväkodissa tai koulussa, tai muissa vapaa-ajan ympäristöissä?
- Onko lapsella mielessä joku henkilö, jonka kaveri hän haluaisi olla?
Muihin tutustuminen
Uusiin ihmisiin tutustuminen vaatii rohkeutta. Keskustelun avaaminen on monesti hankalaa aikuisillekin. Voi olla vaikea tietää, millaisista asioista toinen tykkää, mikä häntä kiinnostaa ja mikä on hänen tapansa olla vuorovaikutuksessa.
Harjoitelkaa tutustumista ennakkoon
- Miettikää lapsen kanssa yhdessä kotona, mitä hän voisi tehdä tai sanoa halutessaan toisten lasten leikkiseuraa.
- Tutustumista voi harjoitella ensin keskustelemalla tai leikkimällä perheenjäsenten kesken. Sen jälkeen harjoittelua voi jatkaa kaverin tai kavereiden kanssa.
Miten lapsi kokee liittymistilanteet?
Joskus vuorovaikutustilanteet syntyvät kuin itsestään, luontevasti ja sattumalta. Joskus täytyy odottaa oikeaa aikaa ja paikkaa.
Joskus esimerkiksi leikki tai puuha voi olla niin intensiivisessä vaiheessa, että lapsen tekemä aloite tai liittymisyritys voi tuntua toisesta keskeyttämiseltä tai häiritsevältä.
Lapsi tulkitsee usein liittymisyrityksen torjumisen itsestään johtuvaksi. Siksi tilanteista on tärkeää keskustella lapsen kanssa ja kuulla, miten lapsi tulkitsee kokemuksiaan.
Jokaisesta yrityksestä on hyvä antaa lapselle myönteistä palautetta ja rohkaista häntä yrittämään toistekin.
Harjoitus: Aloitteen tekeminen
Miksi?
- Opetat lapsellesi keinoja, joilla voi lähestyä toisia.
- Autat lastasi aloittamaan keskustelun toisen lapsen kanssa.
- Vahvistat näihin tilanteisiin liittyvää itseluottamusta.
Miten?
Lue alta, miten voit tukea lastasi muihin tutustumisessa.
Missä ja kehen lapsi haluaa tutustua?
Järjestä lapsellesi mahdollisuuksia käydä paikoissa, jossa voi tutustua muihin lapsiin.
Kun olet lapsesi kanssa tilanteessa, jossa on toisia lapsia, kysy lapseltasi ketä hän haluaisi lähestyä tai kehen tutustua. Voit myös itse arvioida, olisiko lähellä lasta, jota lapsen olisi helppo lähestyä.
Miten lapsi voi lähestyä toisia?
Voit neuvoa lasta ensin tarkkailemaan sivusta toisen käyttäytymistä ja toimintaa, ja odottamaan sopivaa hetkeä vuorovaikutuksen luomiseen.
Kannusta lasta sitten menemään lähemmäksi. Voitte myös yhdessä hakeutua toisen lapsen lähelle.
Rohkaise lastasi osoittamaan mielenkiintoa toista lasta kohtaan esimerkiksi katsomalla tätä kohti, hymyilemällä tai tervehtimällä.
Rohkaise lastasi myös vastaamaan muiden lasten tekemiin vuorovaikutusaloitteisiin.
Mitä toiselle voi sanoa?
Harjoittele lapsesi kanssa keskustelun aloittamista toisen lapsen kanssa. Voitte harjoitella tutustumistilanteita ensin kotona esimerkiksi lelujen, käsinukkien tai sisarusten avulla.
Voit tukea lastasi tekemään aloitteen esimerkiksi
- Kysymällä jotakin
Toiselta voi kysyä esimerkiksi hänen nimeään, mitä hän on tekemässä, jotakin hänen lelustaan tai tavarastaan, mikä häntä kiinnostaa, mistä hän tykkää ja mistä ei, mitä hän harrastaa tai missä hän asuu.
- Ehdottamalla yhteistä tekemistä
Voitte lapsen kanssa etukäteen miettiä, mitä hän haluaisi tai voisi tehdä toisen kanssa. Voitte esimerkiksi ottaa pihalle tai puistoon mukaan leikki- tai pelivälineitä, joiden avulla lapsen on helpompi ottaa kontaktia muihin.
- Aloittamalla leikin lapsesi kanssa, ja tarvittaessa auttaa häntä kutsumaan muita mukaan
Tutustuminen lähtee usein sujuvasti liikkeelle yhteisen toiminnan kautta. Voit jättäytyä leikistä pikkuhiljaa sivummalle, kun lasten keskinäinen leikki alkaa sujua.
- Rohkaisemaan häntä kertomaan nimensä tai esittelemään toiselle jotakin
Oman kiinnostuksen jakaminen voi auttaa löytämään yhteisen perustan, jonka pohjalta voi jatkaa keskustelua ja rakentaa kaveruutta.
Voitte lapsen kanssa pohtia, olisiko lapsellasi joku lelu, kiinnostuksen kohde tai harrastus, josta voisi kertoa tai jota voisi näyttää toiselle.
- Kommentoimalla myönteisesti toisen lapsen toimintaa tai tavaraa
Rohkaise lastasi antamaan myönteistä palautetta tai jakamaan omia kokemuksiaan samankaltaisista asioista. Näin voi löytyä yhteinen kiinnostuksen kohde.
Harjoitus: Miten liittyä leikkiin?
Miksi?
- Opetat lapselle keinoja, joilla voi liittyä toisten seuraan tai meneillään olevaan leikkiin.
- Rohkaiset lasta toimimaan arjen kaveritilanteissa ja vahvistat näihin tilanteisiin liittyvää itseluottamusta.
- Ennakoit tilanteita lapsellesi.
Miten?
Keskustelkaa leikkiin liittymisestä ensin yhdessä kotona. Mieti lapsesi kanssa hänen arjessaan olevia leikkitilanteita. Voitte harjoitella liittymistilanteita kotona esimerkiksi lelujen, käsinukkien tai sisarusten avulla ja sen jälkeen muiden lasten kanssa.
Harjoitelkaa toisten lasten seuraan tai meneillään olevaan leikkiin liittymistä aina tilanteen salliessa.
Pohtikaa yhdessä seuraavia kysymyksiä. Halutessasi voit kirjoittaa vastauksia vastauskenttiin tai muistiinpanoihisi.
Millaiset leikit kiinnostavat lasta?
Miettikää erilaisia sisä- tai ulkoleikkejä. Järjestä mahdollisuuksia lapsellesi päästä häntä kiinnostavien leikkien äärelle. Pohtikaa ennakkoon tilanteisiin tarvittavat leikkikalut.
Lasta kiinnostavia sisä- ja ulkoleikkejä
Mitä asioita olisi hyvä huomioida ennen leikkiin liittymistä?
Kannusta lastasi ensin tarkkailemaan leikin kulkua vierestä eikä esimerkiksi ryntäämään keskelle leikkiä omien ideoidensa kanssa.
Sivusta seuraaminen voi auttaa lastasi hahmottamaan leikin sisällön, osoittamaan kiinnostustaan leikkiin, ja löytämään oikean hetken siihen liittymiseen.
Mitä asioita olisi hyvä huomioida?
Mikä olisi sopiva tapa liittyä leikkiin?
Mitä voisi sanoa tai tehdä? Joskus leikkeihin, kuten hippaan, on luontevaa mennä mukaan kysymättä erikseen. Joskus puolestaan on hyvä kysyä, voiko liittyä mukaan, sanoa haluavansa liittyä mukaan tai muutoin kommentoida tai tehdä ehdotuksia leikistä.
Tapoja liittyä leikkiin
Tarvitseeko lapsesi vanhemman tukea leikkiin liittymisessä?
Voit auttaa lastasi liittymään leikkiin olemalla hänen tukenaan tilanteessa tai luomalla kontaktia ja juttelemalla esimerkiksi puistossa olevien muiden vanhempien ja lasten kanssa.
Voit tarvittaessa pohtia, miten leikkiä voisi laajentaa, että lapsesi saisi siinä oman roolin.
Millä tavalla voisin tukea lastani?
Mitä voi tehdä, jos leikkiin ei pääse mukaan?
Voit kertoa lapselle, että joskus toisten leikkiin on vaikea liittyä, voit lohduttaa lastasi, tai voit auttaa häntä etsimään muuta tekemistä tai seuraa.
Miettikää, mitä vaihtoehtoista lapsi voisi tilanteessa tehdä
Muista
Lapsen kanssa voi kotona etukäteen harjoitella keinoja aloitteen tekemiseen tai leikkiin liittymiseen. Myös jälkeenpäin voi pohtia yhdessä, mitkä keinot auttoivat ja mitkä eivät.
Rohkaise ja vahvista lapsen toivottua käyttäytymistä myönteisellä palautteella. Huomaa myös lapsen yrittäminen ja kannusta jatkamaan.