Skip to main content

Iešdikšunprográmma

10. Ahdistuksen hallinta

Joskus jo ajatus numeroiden käsittelystä tai laskemisesta voi lisätä lapsen jännittyneisyyttä ja ahdistuneisuutta.

Matematiikka-ahdistus

Moni lapsi kärsii matematiikka-ahdistuksesta. Matematiikkaan liittyvä ahdistus voi luoda negatiivisen kehän. 

Tällöin mielessä painava ahdistus kuormittaa muistia ja työskentelyvalmiutta. Silloin matematiikan ratkominen on entistä vaikeampaa. Siksi ahdistukseen onkin tärkeä puuttua.

Matematiikkaan liittyvien tunteiden tiedostaminen ja niiden säätelyssä auttaminen on tärkeä osa taitoharjoittelua.

ahdistuksentunne

kuormitus lisääntyy

suoriutuminen heikkenee

Sopiva vaatimustaso

On tärkeää suunnitella harjoittelu sellaiseksi, että onnistumisen kokemukset ovat todennäköisiä.

Liian vaikeiden tehtävien kanssa ponnistelu turhauttaa, eikä kannusta harjoitteluun. Hallinnan tunne vahvistuu, kun harjoiteltavat asiat ovat sopivia vaikeustasoltaan ja niissä onnistuu. Hallinnan tunne vähentää ahdistusta.

Voit ottaa yhteyttä lapsen opettajaan, jos tehtävät vaikuttavat olevan liian haastavia lapselle.

Tunnistakaa tunteita

Auta lastasi tunnistamaan matematiikkaan liittyviä tunnereaktioita. Tunteisiin liittyvä sanasto karttuu vaikkapa kirjojen ja tarinoiden avulla.

Kokeeko lapsi onnistumisen iloa, kun hän osaa laskun tai läksyt on tehty? Tai turhautuneisuutta, kun kysymys on vaikea ymmärtää?

Rentous ja jännitys

Auta lasta tunnistamaan myös jännittyneisyyden ja rentoutuneisuuden ero. Jännittyneisyyden ja ahdistuksen kehollisen reaktion tarkoitus on valmistaa ihminen toimimaan vaativassa tilanteessa.

Lapsen on hyvä tietää, että kyseessä on normaali ja ihmiselle tärkeä reaktio, ja mitään vakavaa ei ole tapahtumassa. Sopiva määrä jännitystä voi jopa parantaa suoriutumista.

Jos jännitys ottaa vallan, voi tuntua kuin pää olisi tyhjentynyt, eikä muista mitään. Lapsen on hyvä saada kuulla, että tieto ei ole hävinnyt, vaikka sitä jännityksen takia olisi vaikea saada käyttöön.

Keskustelkaa kokemuksesta

Kannusta lastasi kertomaan tai kirjoittamaan, miltä harjoittelu hänestä tuntuu. Pyri samaistumaan lapsesi kokemukseen. Lapselle on tärkeä saada kokemus, että vanhempi kuuntelee ja haluaa ymmärtää häntä.

Ei haittaa, vaikka et täysin tietäisi, miltä ahdistus lapsesta tuntuu.

Tunteista keskusteleminen ennen harjoittelua voi jo auttaa lasta siirtymään oppimisen pariin. Pyrkikää yhdessä löytämään ratkaisuja epämukavan olon helpottamiseksi.

Rentouttakaa keho

Aktiivisen rentoutuksen harjoittelu ja erilaiset rentoutumista tukevat harjoitukset voivat helpottaa matematiikan harjoitteluun asettumista. Voit tehdä yhdessä lapsen kanssa lyhyen rentoutusharjoituksen ennen matematiikan läksyjä.

Aseta sopivat raamit

Ennakkotieto matematiikan läksyjen laajuudesta ja tieto siitä, että vaikeaa asiaa ei tarvitse harjoitella loputtomiin, voi helpottaa lapsen oloa.

Hyvä keino on pilkkoa läksyt sopivan kokoisiin osiin ja pitää pieni, mukava tauko välissä. Matematiikan läksyihin käytettävän ajan voi myös sopia etukäteen ja pitäytyä siinä.

Kiitä lastasi sinnikkyydestä!

Mukava teema

Matematiikan liittäminen arkeen lapselle mieluisiin teemoihin voi tehdä laskemisesta mukavampaa. Pelkillä numeroilla laskemisen sijaan voi luovasti soveltaa laskuja lapsen kiinnostuksen mukaisesti.

Saisiko laskun muokattua liittymään esimerkiksi herkkuihin, hevosiin, digipeleihin tai lasta kiinnostaviin ostoksiin?

Harjoitukset

Alla on kaksi harjoitusta. Ensimmäisen avulla voi lievittää ahdistunutta oloa tai jännitystä. Toisessa lapsi oppii tunnistamaan, millaiselta rentous ja jännitys tuntuvat kehossa.

Harjoitus 10a: Ilmapallohengitys

Tavoite

Opitte hengitystekniikan, jolla voi rauhoittaa kehoa ja mieltä ennen harjoittelua. Harjoitelkaa ilmapallohengitystä yhdessä.

Ohje

Asettukaa mukavaan asentoon joko istuen tai maaten.

Laittakaa toinen käsi rintakehälle ja toinen vatsalle navan yläpuolelle.

Viekää huomio omaan hengitykseenne:

  • Miltä hengitys tuntuu?
  • Miten se liikuttaa kehoa?

Ilmapallohengityksessä hengitys tuntuu vatsassa asti. Tämän huomaa siitä, että vatsalla lepäävä käsi nousee ja laskee hengityksen mukana. Vatsa on kuin ilmapallo, joka täyttyy ja tyhjenee hengityksen tahdissa.

Kokeilkaa, miten tämä onnistuu. Lapsi voi halutessaan laittaa vatsalleen käden sijasta myös esimerkiksi kirjan tai pehmolelun, jonka liikettä hän voi seurailla.

Tehkää harjoitusta aluksi pari minuuttia kerrallaan. Myöhemmin kestoa voi vähitellen lisätä.

Yhteisen harjoittelun jälkeen keskustele lapsen kanssa harjoituksesta

  • Miltä lapsesta tuntui hengittää tällä tavalla?
  • Tuleeko lapselle mieleen tilanteita, joissa ilmapallohengityksestä voisi olla apua?

Animaatiossa (0:52) näet, miten hengitysharjoitus voi auttaa lapsen hankalaan oloon. Voit katsoa animaation yhdessä lapsesi kanssa ennen harjoituksen tekoa.

Harjoitus 10b: Robotti vastaan spagetti

Tavoite

Lapsi oppii tunnistamaan, miltä rentous ja jännitys tuntuvat kehossa. Näin hän voi itse huomata tarpeen rentoutua.

Ohje

  • Laittakaa taustalle soimaan mukavaa musiikkia.
  • Liikkukaa sen tahtiin ensin kuin robotti: aivan jäykästi ja joustamatta.
  • Sitten liikkukaa kuin keitetty spagetti: aivan löysänä ja rentona.
  • Toistakaa kumpaakin muutaman kerran.

Miettikää, koska kehossa viimeksi tuntui robotilta tai spagetilta.

Huomaa

Voit katsoa lisää harjoituksia tunteiden säätelyn tukemiseksi rentoutus ja hengitys -ohjelmasta.