Iešdikšunprográmma
2. TYÖKALUJA
Tiivis yhteistyö koulun kanssa auttaa tunnistamaan lisäharjoittelun tarpeen sekä valitsemaan harjoittelukeinot.
Matematiikan taitoja voidaan vahvistaa arjessa ohimennen askareita tehdessä, kaupassa käydessä tai pelailemalla.
Harjoittelun pohjaksi on hyvä tietää, mikä lapselle on vaikeaa ja mikä taito jo sujuu. Näin harjoittelu voidaan kohdentaa tarvittaviin taitoihin.
Harjoittelua varten ei tarvitse järjestää erillistä tilannetta. Pieniä matematiikan soveltamisen hetkiä voi sirotella arkeen.
Monipuolinen harjoittelu tuo tulosta
Tehtävien tekemiseen painottuva matematiikan harjoittelu voi olla lapselle epämiellyttävää. Vanhempi voi pyrkiä vaivihkaa lisäämään mukavaa harjoittelua arkeen.
Esimerkiksi yhdessä leipominen, lauta- tai mobiilipelien pelaaminen ja kaupassa käyminen ovat kaikki erinomaisia tilaisuuksia vahvistaa lapsen matematiikan taitoja.
Rento ja mukava ilmapiiri ovat tärkeitä. Matematiikan taitojen vahvistamisen ei tarvitse tuntua harjoittelulta!
Eri harjoitusten osia voidaan toistaa päivittäin, riippuen luontevista tilaisuuksista ja siitä, mitä milloinkin perheenä teette.
Lapsi tarvitsee apua ja ohjausta
Tässä ohjelmassa opittavien taitojen harjoittelua voidaan verrata pyörällä ajamisen opettelemiseen.
Pyörällä ajamisen harjoittelussa olennaista on edetä lapsen ehdoilla. Vaikka aikuista voisi välillä turhauttaa, on samoja asioita harjoiteltava niin kauan, että ne sujuvat.
Se, kuinka paljon ja kuinka pitkään apupyöriä ja apukahvaa täytyy käyttää, on jokaiselle lapselle yksilöllistä. Ajamaan oppiminen voi olla joillekin lapsille pelottavaa ja vaatia suuria ponnistuksia.
Vanhempien tehtävänä on luoda harjoittelun ilmapiiristä turvallinen, myönteinen ja kannustava. On myös hyvä muistaa, ettei lasta pysty varjelemaan jokaiselta kaatumiselta. Jos harjoittelu on sopivan tasoista, vie jokainen yritys uutta taitoa eteenpäin.
Kun pyöräily sujuu jo hienosti ilman apupyöriä tai kaatumisen pelkoa, voi lapsi vielä tarvita sitä, että aikuinen muistuttaa jarruttamisesta ja liikennesäännöistä. Samaan tapaan myös matematiikan taitoja opetteleva lapsi tarvitsee rohkaisevaa aikuista.
Taitojen kehittyminen vie aikaa
Motivaatio harjoitteluun vaihtelee. Myös voimia taitojen harjoitteluun voi välillä olla enemmän, joskus taas vähemmän. Muista, että tämä vaihtelu on luonnollista. Harjoittelu voi myös edetä eri tahtiin sinulla ja lapsellasi.
Taidot kehittyvät hiljalleen. Harjoittelulla voidaan ohjata taitojen kehityksen suuntaa.
Seuraavalla videolla (1:33) saat vinkkejä omahoito-ohjelman harjoitusten tekemiseen. Samalla kuulet, miksi harjoitteluun kannattaa sitoutua.