Iešdikšunprográmma
9. Mitä tapahtui?
Videolla näet näytellyn esimerkin, miten arjen tilannetta voi käydä läpi yhdessä lapsen kanssa.
On tärkeää, että lapsi tulee kuulluksi. Arjen tilanteita on hyvä käydä lapsen kanssa läpi yhdessä lempeästi tutkien sekä pohtien, mitä tilanteessa tapahtui. Yhteisen keskustelun avulla voi saada tietoa siitä, miten lapsi toivoisi vanhemman tukevan häntä vastaavissa tilanteissa.
Harjoitus: Mitä tapahtui?
Tavoite
Harjoituksen tavoitteena on lisätä vanhemman ja lapsen yhteistä ymmärrystä tapahtuneesta. Harjoituksen avulla lapsi voi vähitellen oppia
- ymmärtämään asioiden syy-seuraussuhteita paremmin
- kertomaan erilaisista itseään koskevista asioista
- havainnoimaan toimintaansa
- säätelemään toimintaansa tilanteissa, jotka herättävät voimakkaita tunteita
Ohje
Tarkastelkaa yhdessä mallikysymysten (pdf alla) avulla jotakin arjessa tapahtunutta tilannetta. Tapahtumat voidaan kirjoittaa tapahtumaketjuksi tai piirtää sarjakuvaksi.
Voitte käyttää tilanteeseen liittyvien tunteiden kuvaamisessa apuna tunnekortteja, jotka löytyvät harjoituksesta 7. Miltä minusta tuntuu?. Tunteiden voimakkuuksien kuvaamisessa voitte käyttää apuna harjoitusta 8. Tunnemittari.
Kysymykset
- Mitä tapahtui?
- Mitä sinä teit tai sanoit?
- Mitä toinen henkilö teki tai sanoi?
- Miltä sinusta tuntui?
- Mitä sitten tapahtui?
- Miten tilanne päättyi?
Voitte pohtia myös, mitä seuraavalla kerralla kukin voisi tehdä toisin, jotta tilanne sujuisi paremmin.
Kokeile ja havainnoi
Tehkää harjoitusta säännöllisesti 2–4 viikon ajan.
- Muuttuiko mikään? Mistä huomaat muutoksen?
- Onko jokin arjessanne helpompaa?
- Onko valitsemanne toteutustapa hyvä?
- Olisiko tarpeen kokeilla jotakin toisenlaista harjoitusta?
- Millaisia haasteita harjoittelussa on ollut?
Harjoittelun tueksi
Muista
Lapsen oman kokemuksen kuulluksi tuleminen on tärkeää.
Tilanteista puhuminen auttaa tunnistamaan ja suunnittelemaan omaa toimintaa sekä ymmärtämään muiden käyttäytymistä.
Hankalista tilanteista tulee puhua hyvässä ilmapiirissä ja yhdessä tarkastellen.