Skip to main content

Iešdikšunprográmma

24. Aistiharjoituksia

Lapsi saattaa hakeutua miellyttävien aistimusten pariin niin voimakkaasti, että siitä on arjessa haittaa. On hyvä suunnitella sopiva aika, tapa ja paikka saada miellyttäviä aistimuksia.

Lapsi voi hakea miellyttäviä tuntoaistimuksia. Tällöin hän voi huomaamattaan koskettaa toisia sopimattomilla tavoilla halutessaan tunnustella jotain, kuten vaatetta tai hiuksia. Apukeinona voi käyttää laatikkoa, johon kootaan lasta miellyttäviä materiaaleja kosketeltavaksi. 

Harjoitus 1: Ihanalta tuntuvat tavarat -laatikko

Tavoite 

Tarkoituksena on antaa lapselle mahdollisuus miellyttävien materiaalien koskettelemiseen, tunnustelemiseen ja silittelyyn.  

Ohje 

Valitkaa lapselle laatikko. Se voi olla esimerkiksi tyhjä kenkälaatikko.  

Kootkaa laatikkoon erilaisia esineitä ja materiaaleja, joiden koskettamisesta lapsi pitää.  

Tällaisia esineitä voivat olla esimerkiksi 

  • pala pehmeää kangasta 
  • pehmeä lankakerä 
  • slimet eli leikkeihin käytettävät limat 
  • esineet, joissa on nystyräinen pinta 
  • pieni pehmolelu 
  • sileää materiaalia oleva esine  
  • sukkahousut 
Sopikaa seuraavat asiat 
  • Missä laatikkoa säilytetään? 
  • Milloin sitä on mahdollista käyttää? 
  • Otetaanko laatikko jonnekin mukaan?  

Kokeile ja havainnoi 

Havainnoi, muuttuiko lapsesi käyttäytyminen, kun laatikko otettiin käyttöön.  

  • Muuttuiko mikään? Mistä huomaat muutoksen?   
  • Onko jokin arjessanne helpompaa?  
  • Olisiko tarpeen kokeilla jotain toista harjoitusta?   
  • Millaisia haasteita harjoittelussa on ollut? 
Loading ...

Harjoitus 2: Tuoksupussi

Tavoite 

Tavoitteena on tarjota lapselle mahdollisuus miellyttävien tuoksujen haistelemiseen eri tilanteissa ja ympäristöissä. Pussi voi myös auttaa epämiellyttäviltä haisevissa ympäristöissä selviämistä.  

Ohje 

Valitkaa pussi, johon voitte laittaa lapsen mielestä mieluisalle tuoksuvia esineitä. Pussin on hyvä olla muovinen tai pinnoitettu, ettei se häiritse muita ihmisiä.  

Pohtikaa yhdessä lapsen kanssa, millaisia tavaroita pussiin tulee.  

Esimerkiksi 

  • tuoksuva kynttilä 
  • pyyhekumi 
  • tuoksuva huulirasva 
  • vanhan kirjan sivu 
  • pieni pussi, jossa on sisällä maustetta tai yrttiä 
  • hengityssuojain tai huivi epämiellyttävien tuoksujen estämiseen  

Sopikaa, missä pussia säilytetään ja milloin sitä on mahdollista käyttää.  

Kokeile ja havainnoi 

Muuttuiko lapsesi käyttäytyminen tuoksupussin käyttöönoton jälkeen.  

  • Muuttuiko mikään? Mistä huomaat muutoksen?   
  • Onko jokin arjessanne helpompaa?  
  • Olisiko tarpeen kokeilla jotain toista harjoitusta?   
  • Millaisia haasteita harjoittelussa on ollut? 
Loading ...

Muista

Aistikokemukset ovat yksilöllisiä, ja siksi aistien kokeminen eri ihmisten välillä poikkeaa toisistaan.  

Aisteihin liittyviä keinoja on tarpeen harjoitella silloin, jos aistiherkkyys tai aistimushakuisuus aiheuttaa erityistä haittaa lapsen arkeen.  

Aisteihin liittyviä harjoituksia tehtäessä uusien kokemusten harjoittelulle on tärkeää antaa riittävästi aikaa.