Skip to main content

Jiõččhåidd-programm

10. Toimivan aikuisen moodi

Olet nyt tutustunut erilaisiin moodeihin ja ehkä tunnistanut joidenkin niistä olevan itsellesi tyypillisiä.

Seuraavaksi tutustutaan toimivan aikuisen moodiin. Siinä omien moodien toimintaa tarkastellaan ikään kuin ulkopuolelta käsin.

Toimivan aikuisen moodi on ymmärtävä ja lempeä

Toimivan aikuisen moodin tarkoituksena on

  1. ymmärtää ja hyväksyä omaa haavoittuvuutta ja sekä omia tarpeita haavoittuvana
  2. ymmärtää, mitä tarpeita itsellä on vihaisena
  3. vähentää vaativaa ja rankaisevaa suhtautumista itseen

Haavoittuvuuden ymmärtäminen

Haavoittuvuus yhdistää kaikkia ihmisiä. Jokaisella on pelkoja. Mielessä voi pyöriä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Tulenko hyväksytyksi? Hylkäävätkö toiset? Kohteleeko joku minua huonosti? Olenko riittävä? Saanko olla oma itseni?

Kaikki ihmiset kokevat toisinaan avuttomuutta tai riittämättömyyttä ja tarvitsevat toisia. Tämä on perusinhimillistä.

Haavoittuvuuden hyväksyminen

Jos haavoittuvuudentunteitasi ei ole aikoinaan kohdattu toimivalla tavalla, saatat suhtautua omaan haavoittuvuuteesi vaativasti tai rankaisevasti. Rankaisevaan ja vaativaan sisäiseen puheeseen kannattaakin suhtautua merkkinä siitä, että taustalla on haavoittuvuutta. Kun huomaat tämän, pohdi

  • Minkälaisesta haavoittuvuudesta on kyse?
  • Mitä sinä tarvitset juuri nyt?

Myös selviytymismoodit kertovat taustalla olevasta haavoittuvuudesta.

Toimivan aikuisen moodin vahvistaminen

Tätä moodia voit vähitellen vahvistaa puhumalla itsellesi lempeästi ja ymmärtävästi.

Älä huolestu siitä, että haavoittuvuudentunteet ja sisäiset rankaisevat tai vaativat ajatukset heräävät aika ajoin edelleen. Ne muuttuvat vähitellen, kun toistat lempeää puhetta kerta kerran jälkeen.

Muutokset ovat aluksi pieniä, mutta vahvistuvat kyllä vähitellen. Kaikkea hyvää matkallasi kohti hyväksyvämpää suhdetta itseesi!

Muista

Kaikki ihmiset kokevat toisinaan avuttomuutta tai riittämättömyyttä sekä tarvitsevat toisia. Suhtaudu itseesi lempeästi ja ymmärtävästi.