Skip to main content

Jiõččhåidd-programm

12. Videopuhelun soittaminen

Valtaosalla puhejännitys vähenee etäkontaktissa. Esimeriksi opettajalle puhuminen voi olla helpompaa kotoa käytävässä videopuhelussa kuin koulussa paikan päällä.

Videopuhelua kannattaa harjoitella ensin tuttujen kanssa. Näin videopuhelusta tulee lapselle tuttu tilanne, jota ei tarvitse jännittää.  

Etäkontaktia voidaan hyödyntää myös uuteen opettajaan tutustumisessa. Uudelle henkilölle puhuminen voi olla helpompaa kotoa käsin.  

Ennen harjoituksen toteuttamista varmista jännitysmittarin avulla, mihin harjoituksiin ja millä tasolla lapsi on valmis. 

Joidenkin lasten on helpompi rohkaistua puhumaan etäkontaktissa

Säädelkää tilanteen jännittävyyttä esimerkiksi 

  • antamalla lapselle mahdollisuus olla pois näkyviltä 
  • suuntaamalla lapsen katse muualle kuin kameraan 
  • säätelemällä ruudun toisella puolella olevan henkilön etäisyyttä kameraan 

Harjoitus a): Videopuhelu jännittävän henkilön kanssa

Tavoite 

Lapsi puhuu videopuhelussa henkilölle, jolle lähikontaktissa puhuminen tuntuu vielä liian jännittävältä. 

Ohje 

Selvitä jännitysmittarin avulla, keiden kanssa lapsi on halukas ja valmis harjoittelemaan. Valitkaa yksi henkilö. Sopikaa harjoittelusta, ja järjestäkää videopuhelu.  

Keskustele lapsen kanssa, mikä paikka kotona tuntuu rennoimmalta harjoituksen tekemiseen. Pohtikaa, haluaako lapsi olla näkyvissä vai alkuun kuvan ulkopuolella.  

Pisteyttäkää jännitystä ennen ja jälkeen harjoittelun. Jos harjoittelu on ollut sopivan jännittävällä tasolla, tulisi jännityspisteiden olla pienemmät harjoittelun jälkeen kuin ennen sitä. 

Harjoitus b): Videopuhelu paikassa, jossa lapsi jännittää puhumista

Tavoite 

Lapsi rohkaistuu videopuhelun myötä puhumaan jännittävässä paikassa.  

Ohje 

Videopuhelua voidaan käyttää puherentouden tavoitteluun myös jännittävässä paikassa, kuten luokkahuoneessa. Tällöin lapsi ja vanhempi keskustelevat luokkahuoneessa ja esimerkiksi toinen vanhempi osallistuu videopuhelun kautta keskusteluun.  

Kun harjoitus sujuu, voi harjoitusta laajentaa ottamalla siihen mukaan henkilöitä, joille puhumista lapsi jännittää. Esimerkiksi lapsen opettaja voi liittyä keskusteluun videopuhelun kautta. 

Käyttäkää jännitysmittaria apuna, jotta osaatte edetä sopivaan tahtiin.