Skip to main content

Jiõččhåidd-programm

9. Ongelmanratkaisu

Ahdistusherkkä lapsi saattaa pyrkiä välttelemään hankalia tilanteita tai ratkaisemaan ongelmia murehtimalla. Nämä eivät ole kuitenkaan tehokkaita keinoja. Siksi ongelmanratkaisua on tärkeää opetella.

Murehtimalla pyritään usein ratkaisemaan ongelmia. Taustalla saattaa olla ajatus siitä, että tarpeeksi murehtimalla löytyy ratkaisu. Näin ei kuitenkaan ole. Murehtimisessa keskitytään pitkälti siihen, mikä voi mennä pieleen. 

Myös vanhempi saattaa pyrkiä välttelemään hankalia tilanteita niiden ratkaisun sijaan. On tärkeää näyttää lapselle mallia siitä, että ongelmia voi ratkaista ja että murehtimiselle löytyy vaihtoehto. 

Ongelmaratkaisun vaiheet 

Ongelmanratkaisussa tulee pohtia joustavasti ja realistisesti kaikkia erilaisia vaihtoehtoja, ei pelkästään huonoja seurauksia. 

Tehokas ongelmanratkaisu koostuu seuraavista kuudesta vaiheesta: 

  1. ongelman määrittäminen 
  2. tavoitteen määrittäminen 
  3. ratkaisuvaihtoehtojen listaaminen 
  4. parhaan ratkaisun valitseminen 
  5. toteuttamisen suunnittelu 
  6. toteutuksen arviointi 

Nyrkkisäännöt ongelmanratkaisuun 

Aloita ongelmilla, jotka voi ratkaista tässä ja nyt 

Myöhemmin harjoittelua voi laajentaa myös aikaa vieviin ratkaisuihin. Tämä tapahtuu jakamalla ratkaisu mahdollisimman pieniin välitavoitteisiin, jotka ratkaistaan yksitellen. 

Varaa ongelmanratkaisuun aikaa, ja kirjaa kaikki vaiheet 

Huolellinen ongelmanratkaisu voi vähentää tarvetta murehtimiseen ja auttaa laajentamaan ajattelua. 

Harjoittele ongelmien tunnistamista, jotta voit ratkaista ne ajoissa 

Kielteiset tunteet kertovat yleensä jostakin ongelmasta. Jos tunnistat, että itsessäsi tai lapsessasi herää esimerkiksi suuttumusta, pelkoa tai ahdistusta, yritä saman tien miettiä, mistä ongelmasta tunne kertoo. 
 
Jos ongelmaa ei tunnista, ei sitä pysty myöskään ratkaisemaan. 

Harjoitus: Tehokas ongelmanratkaisu

Tavoite 

Opitte ratkaisemaan ongelmia monipuolisesti ja tehokkaasti murehtimisen sijaan. 

Ohje 

Valitkaa jokin lapsesi mieltä painava ongelma. Harjoitelkaa yhdessä tehokasta ongelmanratkaisua alla olevien kohtien avulla. 

Esimerkki 

1. Ongelma
Ensi viikon hammaslääkäriaika pelottaa. Aiemmat käynnit ovat olleet vaikeita. 

2. Tavoite
Käynti sujuisi helpommin. 

3. Ratkaisuvaihtoehdot

  • Jätetään käynti väliin. 
  • Käydään hammaslääkärikäynnin kulku läpi etukäteen. 
  • Otetaan unilelu turvaksi. 
  • Vanhempi tulee mukaan. 
  • Kerrotaan lääkärille, että jännittää. 
  • Vanhempi ei mene töihin, niin ei tule aamulla kiire. 
  • Lapsi saa palkinnon käynnin suorittamisesta. 
  • Vuokrataan auto, että päästään helposti perille. 

4. Ratkaisu
Käydään hammaslääkärikäynnin kulku läpi edellisenä päivänä. Unilelu ja vanhempi tulevat mukaan käynnille. Lapsi kertoo lääkärille, että jännittää. Käynnin jälkeen mennään yhdessä ostoksille. 

5. Toteutus
Tehdään tarvittavat järjestelyt, että ratkaisu onnistuu. 

6. Arvio
Asiasta keskusteleminen etukäteen auttoi. Käynnille meneminen jännitti paljon, mutta äiti auttoi rauhoittumaan. Kun lääkäri tiesi jännityksestä, varmisti hän monta kertaa, että kaikki on hyvin. Käynti meni odotettua paremmin, vaikka piti porata. 

Loading ...