Skip to main content

Iešdikšunprográmma

Tunnista lapsen käytöksen taustat

​​​​​​Toisinaan voi olla vaikea erottaa, johtuuko lapsen käytös ahdistuksesta vai tottelemattomuudesta.

On tärkeää tunnistaa, jos tottelemattoman käytöksen taustalla onkin ahdistukseen liittyvä välttäminen. Jotkut lapset saattavat mieluummin hankkiutua hankaluuksiin kuin kohdata vaikean tilanteen.  

Vanhemman reaktio lapsen haastavaan käytökseen vaikuttaa merkittävästi ristiriitatilanteiden etenemiseen ja ratkaisun löytämiseen. Jos käytöksen takana on ahdistuneisuus, auttaa lasta ahdistuksen työstäminen, ei seuraamusten asettaminen.  

Pyri näkemään käytöksen taakse 

On tärkeää pyrkiä ymmärtämään, mitä lapsen käytöksen taustalla on. Vanhemman kannattaa pohtia, onko asian välttelylle tai hankalaksi heittäytymiselle jokin syy. Onko tilanteessa esimerkiksi jotain, joka pelottaa lasta ja voisi selittää lapsen käytöstä?  

Kun vanhempi tietää, mistä on kyse, on hänen helpompi vastata lapsen tunteeseen ja auttaa tätä tilanteen ratkaisemisessa. 

Ahdistus tai pelko käytöksen syynä 

  • Lapsi pelkää, että hissi hajoaa. Siksi lapsi ei suostu tulemaan hissiin, vaikka teillä on paljon kannettavaa.  
  • Lapsi pelkää, että muut nauravat, jos näkevät hänet riisuutumassa. Siksi lapsi ei suostu uimaan koulussa, vaikka on taitava uimari.  

Etujen hakeminen käytöksen syynä 

Lapset saattavat oppia, että vetoamalla ahdistukseen voi saada erilaisia joustoja ja myönnytyksiä. On hyvä pohtia, onko lapsen vastustelussa tai velvollisuuksien välttelyssä kyse ahdistuksesta vai ei. 

  • Lapsi on huomannut, että hän saa luvan jäädä kotiin, jos hän sanoo vanhemmalle kouluun menemisen ahdistavan. Aamuisin lasta väsyttää, koska hän viestittelee kavereidensa kanssa illalla eikä mene ajoissa nukkumaan. Tällöin lapsi välillä vetoaa ahdistukseen, jotta saisi jäädä aamuisin nukkumaan. 
  • Lasta ei huvita tehdä kotitöitä. Kun vanhemmat pyytävät häntä tekemään jotain, hän sanoo, ettei ahdistuksen takia pysty. 

Myös ahdistunut lapsi tarvitsee rajat 

Myös ahdistuksesta kärsivät lapset tarvitsevat rajoja ja johdonmukaisuutta. Lapsen on tärkeä oppia ottamaan ikätasoista vastuuta myös epämieluisten asioiden hoitamisesta. Yhdessä sovitut pelisäännöt luovat turvaa.  

Miten toimia tunnemyrskyssä? 

Tunnemyrskyn ollessa päällä on järkevä puhuminen turhaa. Sen sijaan voi kokeilla rauhoittaa tilannetta muilla keinoin, kuten rauhallisella läsnäololla ja kosketuksella. Itsen tai muiden vahingoittaminen ole hyväksyttävää koskaan, ei myöskään tunnemyrskyjen vallassa. 

Jos kyseessä ei olekaan ahdistus 

Jos epäilet lapsesi toiminnassa olevan ennemmin kyse tottelemattomuudesta tai uhmakkuudesta kuin ahdistuksesta, voit löytää tilanteeseenne sopivia työkaluja Lasten haastavan käytöksen omahoito-ohjelmasta

Harjoitus: Ahdistuneen ja tottelemattoman käytöksen erottaminen

Tavoite 

Opit, miten voit erottaa, onko lapsen käytöksessä kyse ahdistuksesta vai tottelemattomuudesta. 

Ohje 

Valitse tilanne, jossa lapsesi on vastustellut jonkin asian tekemistä. Vastaa alla oleviin kysymyksiin sen pohjalta. 

Loading ...