Skip to main content

Iešdikšunprográmma

Mitä on syömisen säätely?

Yksi tärkeimpiä ensimmäisten elinvuosien kehitystehtäviä on oppia syömisen sisäinen säätely. Se tarkoittaa kykyä tunnistaa nälkä ja kylläisyys.

Syömisen sisäisen säätelyn oppiminen

Puolen vuoden iästä eteenpäin tapahtuvan motorisen ja kognitiivisen kehityksen avulla lapsi alkaa oppia syömisen säätelyn taitoja.

Lapsi oppii vähitellen ilmaisemaan nälkäänsä. Hän myös oppii lopettamaan syömisen ollessaan kylläinen. Näin hän säätelee syömänsä ruoan määrää. Lisäksi lapsen tulisi oppia erottamaan nälän ja kylläisyyden tuntemukset muista tunteista ja tuntemuksista.

Lapsen tulisi saavuttaa nämä taidot kolmeen ikävuoteen mennessä. Taitojen saavuttamiseen hän tarvitsee sinun apuasi. Syömisen säätelyn oppiminen tapahtuu yhdessä vanhemman kanssa asteittain.

Sanat tueksi

Voit auttaa lastasi huomioimalla, kun hän ilmaisee nälkää ja kylläisyyttä. Nämä kannattaa sanoittaa ääneen: “Hei, onko sinulla nälkä? Mennään syömään!”, “Onko maha täynnä?”.

Sanoittamisen jälkeen tulee vastata lapsen aloitteisiin antamalla ruokaa tai lopettamalla syöttäminen.

Ruoka-ajat

Säännölliset ruoka-ajat auttavat nälän tunnistamista. Ruokailujen välillä ei pidä syödä ylimääräisiä välipaloja, sillä ne poistavat näläntunteen.

Myös ruokailun keston pitäminen kohtuullisena auttaa tuntemusten tunnistamisessa. Yleensä 15–20 minuuttia on sopiva aika.

Viihdykkeiden käyttö

Joskus vanhemmat yrittävät houkutella lastaan syömään käyttämällä apuna erilaisia viihdykkeitä, kuten puhelinta tai tablettia. Ne vievät huomion pois nälän- ja kylläisyydentunteiden havainnoinnista sekä vuorovaikutuksesta.

Viihdykkeiden käyttäminen ei pitkällä aikavälillä ole lapselle hyödyksi. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa lapsi pelkää syömistilanteita esimerkiksi aiemman kivun vuoksi.

Ruokailun aikana voi keskittyä vaikkapa jutteluun päivän tapahtumista tai mukavista asioista. Lapsen kanssa voi myös tutkia ja sanoittaa, mitä lautasella on. Voi keskustella esimerkiksi erilaisista väreistä ja mauista sekä tutuista ja uusista ruoka-aineista.

Viihdykkeistä luopuminen

Jos lapsi on tottunut katsomaan tablettia tai puhelinta ruokailun aikana, voi siitä yrittää luopua asteittain. Alkuun ollaan esimerkiksi viisi minuuttia ruokailun alusta ilman laitetta ja keskitytään jutusteluun. Sen jälkeen laitteen voi ottaa käyttöön vasta sitten, jos ruokailu ei muuten onnistu. Vähitellen laite jätetään kokonaan pois ruokailuista.

Muista

Lapsi oppii avullasi tunnistamaan nälän- ja kylläisyydentunteet sekä ilmaisemaan niitä.

Auta lastasi sanoittamalla havaintojasi ääneen.

Säännölliset ruoka-ajat auttavat nälän- ja kylläisyydentunteiden tunnistamisessa.

Viihdykkeet vievät huomion pois nälän- ja kylläisyydentunteista.